Unikátní expozice - Ať se práší za kočárem! Tohle jsou dědečkové dnešních automobilů | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

úterý 19. března 2024

Svátek slaví Josef, zítra Světlana

Unikátní expozice - Ať se práší za kočárem! Tohle jsou dědečkové dnešních automobilů

Zlatý unikát
Zlatý unikát (Aha! – Karel Kopáč, ara)

PRAHA – Zatímco dnes se proháníme v moderních autech, naši předkové se po prašných cestách hrkali v kočárech tažených koňmi. Ty největší vážily tři tuny a i se spřežením měřily 16 metrů. Přehled nejzajímavějších kočárů včetně luxusní pozlacené karosy, ve které se vozili i čeští králové, nabízí expozice kočárovny v Zámeckém areálu Ctěnice v Praze.

Zatímco dnes se proháníme v moderních autech, naši předkové se po prašných cestách hrkali v kočárech tažených koňmi. Ty největší vážily tři tuny a i se spřežením měřily 16 metrů. Přehled nejzajímavějších kočárů včetně luxusní pozlacené karosy, ve které se vozili i čeští králové, nabízí expozice kočárovny v Zámeckém areálu Ctěnice v Praze.

Zlatý unikát

Slavnostní barokní bohatě zlacený kočár pražských arcibiskupů z roku 1720 je mimořádnou historickou památkou. Byl užíván i při korunovacích českých králů. Sloužil pro reprezentační účely, táhlo ho šestispřeží černých koní. Ve stejném typu jezdila císařovna Marie Terezie, anglická královna Alžběta II. či ruská panovnice Kateřina Veliká.

Šlechtická chlouba

Jednalo se o kočáry francouzského původu zvané mylord, které se využívaly už od poloviny 19. století. Kočáry byly oblíbeny u šlechticů ve městech i u zámožných sedláků na venkově. Sloužily pro kratší cesty, výlety i jako nájemní vozy. Ve stejném kočáře jezdila anglická královna Viktorie nebo císařovna Alžběta zvaná Sissi.

Kliknutím zvětšeteBryčka pro venkovany

Bryčky byly v 19. století nejoblíbenějšími venkovskými cestovními kočáry. Byly ze dřeva a z proutí a dovolit si je mohli i prostí obyvatelé vesnic. Využívali je hlavně zemědělci, kteří v nich vozili zboží na trh. Velmi dobře sloužily i v době, kdy už se začal rozvíjet automobilový průmysl. Na bryčce se jako dítě často svezla i Božena Němcová.

Kliknutím zvětšeteVzhůru na lov

Vůz anglického původu byl v 19. a na počátku 20. století používán pro jízdy na venkově a také pro lovy a hony. Lovecký pes měl své místo pod zadním sedátkem, odkud mohl na pokyn pána, který střílel, vyskočit pro lovené zvíře za jízdy, aniž by hrozilo, že jej kola zraní. Stejným typem jezdíval na lov i následník rakouského trůnu František Ferdinand d´Este.

Kliknutím zvětšetePoštovní kočár

Kočár vycházel z konstrukce velkých poštovních dostavníků 19. století. Pro poštovní dopravu ale nesloužil, používal se ke kratším jízdám v lázeňských městech – pro dopravu hostů z nádraží do hotelů. Kočár má brzdy na zadních kolech, gumové obruče a elektrifikované osvětlení. V podobném typu se v lázních projížděla pěvkyně Ema Destinnová.

Kliknutím zvětšeteNájemní kočár

Kočár se jmenuje Hansom podle anglického vynálezce, který si jej nechal patentovat v roce 1835. Dokázal se dobře otáčet v úzkých městských uličkách, takže se stal oblíbeným nájemním kočárem. Jezdilo se s ním i v USA. Ve stejném kočáře se vozil americký prezident Abraham Lincoln.

Kliknutím zvětšetePro vyjížďky

Lehký cestovní kočár byl ještě v první polovině 20. století používán pro kratší cesty a vyjížďky. Kočár byl řízen majitelem, sedátko vzadu sloužilo pro sluhu. Z vozů tohoto typu se vyvinuly kočáry pro dostihový sport. Tímto kočárem se projížděl i zakladatel novodobých olympijských her baron Pierre de Coubertin.

Kliknutím zvětšeteNejoblíbenější kočár

Oboustranná sklápěcí střecha umožňovala příjemnou jízdu za krásného počasí i za nepohody. Kočáry typu landauer se stavěly od konce 17. století. Ve stejném typu se projížděl básník Karel Hynek Mácha nebo autor české hymny Josef Kajetán Tyl.

Zajímavosti o kočárech
  • Městské kočáry vznikly zhruba v 15. století.
  • Jmenují se podle uherské vesnice Kocs.
  • První kočáry měly lehkou konstrukci, korbu zavěšenou na kožených řemenech a otáčivou přední nápravu.
  • Ty největší vážily i tři tuny a se zápřežím měřily 16 metrů.
  • Kočáry měly úchyty na louče a u kozlíku ruční brzdu.
  • Vyráběly se často z jasanového dřeva, měly polstrované sedačky a vyklápěcí schůdky.
Přečtěte si
Články odjinud

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.