Tomáš Enge: Na formuli často vzpomínám!
Neděle, 16. září 2001. Ten den se Česko stalo další zemí, jejíž pilot prošel branami závodů F1. Tomáš Enge (dnes oslaví 35 let) v prestižní sérii absolvoval v týmu Prost tři závody.
Ten první v Monze, kde se pojede Grand Prix právě dnes. Je to 10 let od chvíle, kdy Čech nakoukl mezi elitu. Později mu našli v těle stopy THC (marihuana) a do F1 už se i z ekonomických důvodů nevrátil. Teď zažívá úspěchy s »bondovským« Aston Martinem v šampionátu sportovních aut GT1.
Tomáši, co se vám vybaví, když se řekne Monza?
„Dlouhé rovinky, maximální rychlost přes 300 kilometrů v hodině. A samozřejmě moje premiéra ve formuli 1 se skvělým 12. místem v cíli.“
Je to už deset let. Pamatujete si moment, kdy vám oznámili, že pojedete?
„Na ten přímo ne, ale vím, že se o tom začalo jednat hned po havárii Luciana Burtiho v předchozí Velké ceně v belgickém Spa. Jistotu jsem měl až po testech v Magny Cours, které uspořádali narychlo deset dní před mojí premiérou v Monze.“
Byl jste nervózní? Bál jste se, abyste něco nepokazil?
„Jelikož se moje angažmá u týmu Prost upeklo narychlo, neměl jsem na nervozitu čas.“
Vzpomínáte na chvíle ve formuli 1?
„Velice často. Když podepisuji fanouškům fotky, na kterých jsem ve voze týmu Prost, při sledování Velkých cen, když potkám závodníky, s nimiž jsem jezdil.“
Co bylo na řízení monopostu Prost nejtěžší?
„Všechny týmy v tu chvíli jezdily s posilovači řízení, a jediný Prost ne. Jízda s ním byla mnohem obtížnější než s vozy, s nimiž jsem jezdil do té doby.“
Zapotí se člověk ve formuli 1 více než v jiném závodním voze?
„Není v tom zásadní rozdíl, přestože ve formuli 1 sedíte v otevřeném voze a ve sportovním voze v uzavřeném. Pokud jedete na hraně, zapotíte se. Ve vozech typu Le Mans je zavedená klimatizace, která udržuje teplotu v kokpitu těsně nad třiceti stupni.“
Co vlastně děláte teď?
„Můj hlavní závodní program je v mistrovství světa vozů GT1 sportovních aut s vozem Aston Martin, dál jezdím vytrvalostní závody typu Le Mans. Když se naskytne příležitost, rád se svezu v Česku v rallye.“
S vozem Aston Martin jezdil agent James Bond...
„Bondovky mám strašně rád. Hlavně ty starší.“
Jsou vaše závody tvrdší než formule 1?
„Může se zdát, že formule je velice tvrdý automobilový sport. Ovšem v posledních letech udělaly stroje typu Le Mans obrovský pokrok ve spolehlivosti a tyto závody se staly velice náročnými. Ve formuli jedou jezdci na hraně možností svých i strojů maximálně dvě hodiny, ale v Le Mans se jezdí na hraně čtyřiadvacet hodin.“
S Veronikou v Anglii
Tomáš Enge je původem z Liberce, v Čechách žije, ale spoustu času tráví v Anglii. Ve městě Gaydon, blízko továrny, kde vyrábějí vozy Aston Martin. Je to praktičtější. „Hodně času tam trávím testováním, Anglie je Mekkou motoristického sportu. Devět z dvanácti týmů F1 má sídlo na Ostrovech,“ vysvětluje Enge. Za kanálem La Manche je s ním i přítelkyně Veronika.
„Spolu jsme začátkem týdne, což je pro nás takový víkend. O tom normálním já závodím a Veronika jezdí s týmem Mini WRC. Poznala mě jako závodníka. A se mnou i moji životní přítelkyni – závodní auto,“ směje se první Čech v F1.