7 rad jak úspěšně reklamovat zboží: Pozor na triky obchodníků!
Stane se to čas od času každému z nás – koupíme si oblečení nebo výrobek, a za chvíli je na něm vada. Máme pro vás sedm rad, jak zboží úspěšně reklamovat.
1. Domluva s prodejcem
Pokud chcete zboží vrátit např. proto, že je to nevhodný dárek, ale jinak je v pořádku, je to možné v kamenném obchodě pouze po domluvě s prodejcem. Pokud vám vyhoví, má právo požadovat např. vrácení zboží v originálním obalu.
2. Reklamujte hned!
Nic neodkládejte a reklamujte hned, jak zjistíte vadu. V opačném případě vám může prodejce tvrdit, že se za tu dobu vada opravitelná změnila na neodstranitelnou a že jste to zavinili právě dalším užíváním. Reklamaci proto zamítne. Platí zejména u bot!
3. Vracet můžete i jinde
Prodejce musí přijmout reklamaci v kterékoliv své provozovně. Zboží zakoupené v Brně tak můžete reklamovat v Praze. Prodejce nemůže odmítnout přijetí reklamace z důvodu chybějícího obalu.
4. Schovávejte doklady
Kupní doklady, záruční listy apod. si schovávejte, posloužit může např. i doklad o platbě kartou, svědectvím jiné osoby či čestné prohlášení. Je vždy na vás si překontrolovat, zda jste obdrželi doklad o koupi a záruční list.
5. Záruka se prodlužuje
Výrobek můžete reklamovat od chvíle, kdy jste ho koupili, po celou záruční dobu. Záruční doba se pak prodlužuje o dobu, po kterou trvá reklamace. Reklamovat můžete i výrobek ve slevě, pokud se nejedná o vadu, kvůli které byla cena snížena.
6. Vada je už koupená
Vada, která se projeví do 6 měsíců, se považuje za kaz, se kterým jste zboží už koupili. Máte možnost si vybrat, zda zboží chcete opravit, nebo vyměnit. Pokud vám prodejce nechce vyhovět, musí vám vrátit peníze.
7. Výměna zboží
Pokud chcete zboží vyměnit, máte právo požadovat stejnou značku, typ i provedení, nemá-li ho již prodejce k dispozici, máte právo odstoupit od kupní smlouvy a požadovat vrácení peněz.
Bude konec reklamacím?
Od Nového roku začne platit novela občanského zákoníku. Podle ní bude kupující oprávněn uplatnit reklamaci, která se vyskytne v době 24 měsíců od převzet zboží. Jenže někteří právníci už nyní tvrdí, že se daná lhůta vztahuje pouze na vady existující při převzetí. To znamená, že by spotřebitel musel prokázat, že vada existovala již v momentu koupě!