22 dnů do povinného přezutí! 22 věcí, které je třeba vědět... | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

čtvrtek 25. dubna 2024

Svátek slaví Marek, zítra Oto

22 dnů do povinného přezutí! 22 věcí, které je třeba vědět...

Tři roky stará značka Zimní výbava platí dál.
Tři roky stará značka Zimní výbava platí dál. (Profimedia.cz)

Letos poprvé budou řidiči povinně přezouvat na zimní pneumatiky, pokud budou chtít vyjet na silnici. Od prvního listopadu do posledního března zkrátka musíte mít správné zimní pneumatiky, jinak vám hrozí nejen pokuta, ale i ztráta řidičských bodů.

Zbývá něco málo přes tři týdny a už teď je jasné, že dopravní policisté se mohou těšit začátkem listopadu na pokutové hody. V nové vyhlášce se totiž často lze jen těžko zorientovat. Přinášíme vám 22 zásadních rad, které je třeba znát. Tedy přesně tolik, kolik nám zbývá dnů do povinného přezouvání...

1) Co říká zákon?

Není to tak, že by byla vyhlášena absolutní povinnost přezout po 1. 11. 2011 auta na zimní pneumatiky. Ve skutečnosti musíte mít zimní pneumatiky, pokud je silnice pokryta souvislou vrstvou ledu či sněhu nebo tehdy, kdy půjde očekávat, že se tak stane. Vzhledem k tomu, že očekávat led a sníh na vozovce během zimy opravdu lze, stává se z toho prakticky povinnost.

2) Jak poznat správnou pneumatiku

Na bočnicích pneumatik musí být označení M+S, M.S., M/S nebo MS, nebo terénní.

3) Co musí splňovat zimní pneumatika?

Hloubka vzorku hlavních dezénových drážek nebo zářezů pneumatik musí být nejméně 4 mm na všech kolech u vozů do 3500 kg, nebo nejméně 6 mm na všech hnacích kolech nad 3500 kg.

4) Kde měnit kola?

Ideálně samozřejmě v pneuservisu, ale včera bylo pozdě! Už od začátku září se pneuservisy plní auty. Pokud tedy chcete v zimě jezdit, rychle se objednejte.

5) Kolik to bude stát

Pneumatiky budou letos opět dražší. Stát vás mohou od několika stovek až po několik tisíc za jednu. Doporučujeme kupovat spíše pneumatiky, za kterými stojí nějaká větší gumárenská společnost.

6) Jak je to s protektory

Protektory neboli renovované pneumatiky se v zimě prakticky nepoužívají, protože již existuje množství tzv. budgetových (levných) značek a protektory se v podstatě nevyplatí. Povoleny ale samozřejmě jsou, splňují-li další podmínky.

7) Kdy měnit

Ideální je měnit pneumatiky na zimní, pokud venkovní teplota trvale klesne pod 7 °C.

8) Pravidlo čtyř

Abyste si dobře vzpomněli, jak, kdy a co přezouvat, pamatujte si jednoduché pravidlo 4x4: vždy čtyři stejné pneumatiky, maximálně čtyři roky staré, s hloubkou dezénu 4 mm a nejméně čtyři měsíce v roce.

9) Ideální jsou dvě sady

Nejlepší je mít dvě sady kol i s ráfky a měnit celá kola. V tom případě totiž nepotřebujete na podzim přeplněné pneuservisy, vyměnit kolo snad zvládne každý.

10) Kratší brzdná dráha

Jedním z hlavních důvodů pro výměnu letních pneumatik na zimní je to, že při nízkých teplotách je brzdná dráha zimních pneu matik až o třetinu kratší.

11) Důležitá je přilnavost

Dalším důležitým motivem pro přezutí je to, že zimní pneumatiky mají tzv. běhounkovou směs, která při nižších teplotách neztrácí elasticitu, takže dokáže k vozovce mnohem lépe přilnout.

12) Pozor na aquaplaning

Čím menší je hloubka dezénu pneumatiky, tím větší je riziko aquaplaningu, tedy ztráty přilnavosti k vozovce vlivem vody.

13) Různé směsi

Zimní pneumatiky jsou lisovány z měkčích pryžových směsí a díky tomu si podrží kvalitní přilnavost i při arktických teplotních podmínkách.

14) Inertní plyny

Pokud je to možné, určitě využijte nabídky huštění pneumatik inertním plynem. Pláště i disky vydrží déle, předčasně nestárnou a také se snižuje spotřeba.

15) Celková technická kontrola

Když už jedete do servisu kvůli výměně pneumatik, doporučujeme nechat si zkontrolovat celé auto a jeho technický stav. Některé servisy to k výměně dokonce dělají zadarmo.

16) Pojištění pneumatik

Nezapomeňte se při koupi pneumatik zeptat i na jejich pojištění. Někteří prodejci dávají při poškození pláště nový zdarma nebo s výraznou slevou.

17) Co celoroční pneumatika?

Jednou z možností, jak si zjednodušit situaci, je nákup tzv. celoroční pneumatiky. Odborníci ale varují, že to není dobrý nápad. Vlastnosti, které od pneumatik požadujeme v zimě a v létě jsou natolik rozdílné, že univerzální bezpečnou pneumatiku prý vyrobit nelze.

18) Kam s nimi?

Co s pneumatikami, které dosloužily? Gumová drť se používá například pro výrobu asfaltových směsí, ve stavebnictví do prefabrikátů, zachytávají se pomocí ní uniklé ropné látky. Často se pneumatiky i spalují, ovšem množství škodlivin, které se tím dostávají do ovzduší, je hrozivé.

19) Jak pneumatiky skladovat?

Právě nepoužívané pneumatiky skladujte v chladu a temnu. Pokud jsou nazuté na ráfcích, skladujte je na sobě.

20) Pozor na tlak vzduchu

Pokud se zajímáte o to, kolik paliva projedete, je třeba si uvědomit, že špatně nafouknuté pneumatiky mohou přidat k vaší spotřebě až 1 litr! Nemluvě o tom, že se tím výrazně snižuje bezpečnost. Přesný tlak v pneumatikách najdete v manuálu.

21) Podívejte se do techničáku

Než vyrazíte kupovat nové pneumatiky, je třeba si uvědomit, že každé auto má jiné požadavky. Pro výběr optimální pneumatiky proto nakoukněte i do velkého technického průkazu vozu, kde jsou dané rychlostní i zátěžové indexy. Najdete tam i předepsané rozměry.

22) Kudy jezdíte?

Pro výběr pneumatiky je důležité i to, kde bydlíte a po jakých silnicích jezdíte. Pokud bydlíte a pohybujete se na horách, bude se vám hodit určitě jiná pneumatika, než když žijete třeba v Praze. Jde především o hloubku vzorku.

V zimě nejezdíte? Dejte »SPZetky« do depozitu!

Zhruba každý osmý majitel vozidla v České republice během zimních měsíců vůbec nejezdí. Pokud mezi ně patříte i vy, uložte na zimu SPZ vozidla do depozitáře. To provedete jednoduše. Demontujete SPZ, očistíte je, přibalíte velký i malý technický průkaz a vyrazíte na registr vozidel.

Vozidlo tam dočasně vyřadíte z evidence, takže logicky nemusíte pořizovat zimní pneu ani platit v této době povinné ručení. Pozor! Při opětovném vyzvednutí značek z depozitu musí být na vozidle aktuálně platná »technická« a sjednáno povinné ručení.



Přečtěte si
Ferenze113
13. 1. 2019 • 18:51

Praha je plná pneuservisů, ale najít nějaký s opravdu zkušenými zaměstnanci je opravdu kumšt. Mně se to podařilo asi až na pátý pokus, kdy jsem navštívil https://prezouvanipneu.cz/ a přezutí proběhlo během chviličky, ještě jsem dostal kávu

ivannavratil386
16. 12. 2018 • 02:16

Díky za super tipy. To já letos nechtěl nechávat nic náhodě a auto jsem raději přezul na nové pneu z https://www.pneuok.cz/ už dříve. Vyhnul jsem se tak i náporu v pneuservisech. A jsem rád, že jsem to tak udělal, protože na silnicích to letos začalo klouzat poměrně brzy.

Josef124
21. 11. 2018 • 06:36

Ideální není mít dvě sady kol, ideální je nepřezouvat ze zimních vůbec. Já jezdím celý rok na zimních gumách a nevidím v tom problém. Mám je normálně 4 roky a bez problému. Jde taky o úsporu místa, které gumy, na kterých se zrovna nejezdí zabírají. Jen je občas kontroluji pomocí kompresoru https://www.kompresory-vzduchotechnika.cz/p/18018/bezolejovy-kompresor-b15-1-1-24cm , aby byly dost nafouklé a to je jediná péče, kterou o pneumatiky mám.

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.