Proč český řidič? Vyzná se! Protože... Papamobil nemá papanavigaci!
05:00 – Má to čtyři kola jako klasické auto. Také volant je stejný. I ovládání takřka totožné. A přece to není normální auto. Za volant papamobilu nemůže usednout jen tak někdo. Naopak – vyžaduje to takřka odborné znalosti.
Má to čtyři kola jako klasické auto. Také volant je stejný. I ovládání takřka totožné. A přece to není normální auto. Za volant papamobilu nemůže usednout jen tak někdo. Naopak – vyžaduje to takřka odborné znalosti. „Je potřeba se s tím naučit jezdit,“ vysvětluje šéf ochranky Lubomír Kvíčala, který se na výběru vhodného řidiče podílel.
V Česku budou k dispozici hned dva mercedesy. Jeden poveze papeže v Brně, druhý v Praze a Staré Boleslavi. A vězte, získat podrobné informace o tomto voze je nadmíru obtížné. Dokonce i pro Lubomíra Kvíčalu, který šéfuje armádě papežových ochránců a policistů. „Viděl jsem ho, podíval jsem se dovnitř do kabiny řidiče. Do kabiny, kde sedí papež nikoliv. Ta je zatím zakrytá a máme do ní zakázán přístup,“ popisoval deníku Aha!
Ačkoliv papeže najeho cestách doprovází celý zástup spolupracovníků, vlastního řidiče si překvapivě nevozí. „Je to zvyk. Možná jde i o to, že náš řidič to tady zná, takže pak nejsou problémy s orientací. Papamobil nemá papanavigaci,“ vysvětlil Kvíčala.
V Brně tak papeže poveze Jan Zachrdla (33), člen týmu ochranky. V Praze a Staré Boleslavi zase Miroslav Jáchym, který už vozil papeže Jana Pavla II. při jeho návštěvách Česka v letech 1995 a 1997.
Takže: Jak obtížné to je? „Úplně jiné. Jízdní vlastnosti jsou absolutně odlišné od běžných vozidel,“ prozradil Jáchym.
Počítat se musí s nezvyklou výškou vozu i nadměrnou váhou, která je přičítána neprůstřelnému materiálu, z kterého je papamobil vyroben. Ačkoliv Mercedes ML430 dokáže uhánět rychlostí až 160 km/h, prakticky se ale většinu času pohybuje rychlostí 6 km/h.
„Váha vozu je důležitá i kvůli tomu, aby odolal případnému nárazu nebo nedejbůh opravdu nebezpečné bouračce,“ upozorňuje Kvíčala. „To se pak projevuje při každé maličkosti. Když zafouká vítr, auto se začne kývat. Řidič musí mít cit. A trochu si s tím vyhrát.“