Jak poznat správnou cestovku | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

středa 24. dubna 2024

Svátek slaví Jiří, zítra Marek

Jak poznat správnou cestovku

Tomio Okamura
Tomio Okamura (Aha! – Martin Přibyl)

PRAHA (ryc) – Po krachu cestovní kanceláře Tomi Tour mají Češi strach. Klienti sice dostanou většinu peněz zpátky, ale i tak si prožili velké zklamání na letišti, jiní perné chvilky v zahraničí. Odborník na cestovní ruch a mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) Tomio Okamura radí, jak si vybrat správnou cestovní kancelář, a nespálit se.

Jak vybrat zájezd, abychom se nedostali do potíží?

„Rozhodně bych nikam nejel s někým, kdo není pojištěn proti úpadku. Podle zákona musí mít cestovní kancelář certifikát o pojištění vystavený na viditelném místě. Na tomto certif-kátu je uvedeno, dokdy a u jaké pojišťovny je cestovní kancelář pojištěna. Klient by si měl tedy u cestovní kanceláře koupit zájezd pouze na dobu, po kterou má cestovní kancelář pojištění proti úpadku.“

Lze pravost certifikátu nějak ověřit?

„Na webových stránkách příslušné pojišťovny je uveden aktuální seznam pojištěných cestovních kanceláří.“

Takže v případě krachu vždy dostanu své peníze zpět?

„Bohužel to není tak jednoduché. Cestovní kanceláře skutečně musejí být pojištěny, ale proti úpadku. Ale zájezdy organizují i jiné subjekty, například zdravotnická zařízení nebo jazykové školy. Ty pojištěné být mohou i nemusejí. Většinou ale nejsou.“

Co má obsahovat cestovní smlouva, kterou klient podepisuje při nákupu zájezdu?

„Kromě označení obou smluvních stran, tzn. klienta a cestovní kanceláře či cestovní agentury, označení místa pobytu, zda je či není na místě doprava apod., doporučujeme, aby si klient nechal do smlouvy maximálně specifikovat důležité body zájezdu. Tím mám na mysli třeba, zda má být zajištěn pokoj s výhledem na moře, jak daleko má být pláž od hotelu a podobně.“

Jsou známy nějaké poznatky, že mají potíže i jiné cestovní kanceláře?

„Takové potíže, jako měla Tomi Tour, nikdo další nemá. S dílčími problémy se potýká několik kanceláří. Ale další velký krach podle mě tuhle sezonu nehrozí.“

Co když jsem ze strachu před krachem zájezd stornoval?

„Tak to byla velká chyba. Peníze od pojišťovny nedostanete žádné, protože už nemáte platnou smlouvu. Můžete svůj nárok uplatňovat u soudu, ale protože cestovní kanceláře většinou nic nevlastní, je těžké cokoliv získat zpět.“

Co dělat, pokud jsem na dovolené, má cestovní kancelář zkrachuje a po mně vyžaduje hoteliér nebo delegát peníze?

„Okamžitě se spojte s úpadkovou pojišťovnou, která přebírá odpovědnost za klienty, a nahlaste svoji situaci. Číslo na ni je na smlouvě. Rozhodně nic neplaťte, uhradit pohledávky je povinnost pojišťovny.“

Má delegát právo bránit klientům v pohybu, pokud nevydají peníze, jako se to stalo v Turecku?

„Rozhodně ne! Takové jednání je bezprecedentní a doporučuji, aby klienti podali na delegátku trestní oznámení. Může se totiž jednat o omezování osobní svobody a vydírání.“

Přečtěte si
Články odjinud

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.