Datové schránky: STOP frontám na poště a úřadech | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

sobota 20. dubna 2024

Svátek slaví Marcela, zítra Alexandra

Datové schránky: STOP frontám na poště a úřadech

PRAHA – Spuštění systému datových schránek v Česku je na spadnutí. Mluví se o něm jako o největší revoluci ve veřejné správě od dob Marie Terezie. Schránky budou elektronické – na principu e-mailu. Ušetří vám to čas i peníze.

Spuštění systému datových schránek v Česku je na spadnutí. Mluví se o něm jako o největší revoluci ve veřejné správě od dob Marie Terezie. Schránky budou elektronické – na principu e-mailu. Ušetří vám to čas i peníze...

Nebudete už muset chodit vyzvedávat doporučené dopisy na poštu nebo se stavební povolením na úřad. Vše si vyřídíte bez stresu z pohodlí domova. Ministerstvo vnitra slibuje stamilionové úspory za poštovné. Podle všeho totiž za běžné dopisy soudy, úřady ale i řadoví občané ročně utratí asi dvě miliardy korun!

Zavádění schránek má ale i řadu kritiků. Těm především vadí, že systém nebyl nikde předem vyzkoušen. Další vadou na kráse je prý fakt, že se jediným provozovatelem stala Česká pošta. Konkurence by prý tuto službu zvládla poskytnout levněji. Stát totiž bude poště platit 17,90 korun za každou obálku. Při větším objemu se může cena snížit. Datové schránky by měly být v provozu od 1. července. Nyní je k dispozici pouze testovací verze schránek. Uživatelé dosud hodnotí klady a zápory takto:

Výhody:

  • Jednoduché a snadno pochopitelné ovládání.
  • Podobnost s e-mailovou poštou.

Nevýhody:

  • Nutno ukládat doručené zprávy mimo datovou schránku.
  • U počítačů s pomalejším internetovým připojením je zdlouhavé otevírání doručených nebo odeslaných zpráv.
Kliknutím zvětšeteKliknutím zvětšete
Co byste měli vědět o datových schránkách

Co je datová schránka?
Je to elektronické úložiště, které slouží pro komunikaci v oblasti veřejné správy. Úřady jejím prostřednictvím doručují písemnosti příslušným adresátům a komunikují s jinými orgány veřejné správy.

Kdo musí mít datovou schránku?
Schránka je povinná pro právnické osoby zřízené zákonem a pro právnické osoby zapsané v obchodním rejstříku. Datovou schránku mohou dobrovolně a bezplatně získat také ostatní právnické osoby, fyzické osoby či podnikající fyzické osoby, naopak zřízení je povinné pro orgány veřejné moci.

Co všechno potřebuji ke zřízení datové schránky?
Potřebujete elektronický podpis (v případě posíláteli žádost elektronicky), nebo úředně ověřený vlastnoruční podpis na žádosti listinné podoby (pokud nepodepisujete žádost přímo před úředníkem, pokud ji posíláte poštou).

Kde si mám schránku zřídit?
Žádost o zřízení datové schránky můžete vyplnit elektronicky na stránkách ministerstva vnitra nebo osobně na kontaktní místa veřejné správy Czech POINT.

Kolik za zřízení a používání schránky zaplatím?
Zřízení a používání datové schránky bude zcela zdarma. Veškeré poplatky budou hrazeny ze státního rozpočtu. Poplatek za zřízení elektronického podpisu je od 150 Kč.

Co všechno přes ni mohu vyřídit?
Např. podání žádosti o stavební povolení, ohlášení stavby, žádost o pokácení stromu, atd. Zjednodušší se také komunikace se správou sociálního zabezpečení nebo se zdravotními pojišťovnami. Systém staví elektronický i papírový dokument na stejnou úroveň. Nebudeme už muset chodit na poštu pro doporučené dopisy.

Kdy mám začít používat svoji datovou schránku?
Novela zákona odkládá povinnost komunikovat prostřednictvím datové schránky do 1. listopadu 2009. Datovou schránku ale můžete začít používat hned, jakmile obdržíte přihlašovací údaje k ní. Pak máte 15 dnů na její aktivaci.

Kdo má přístup do schránky?
Pouze osoba, která o datovou schránku zažádala. Tato osoba může určit pověřenou osobu nebo administrátora, kteří budou mít určené úkony, které mohou vykonávat v zastoupení.

Musím posílané zprávy elektronicky podepsat?
Ne. Až na několik zvláštních případů nemusíte zprávy podepisovat elektronickým podpisem. Zprávu podepíše automaticky informační systém datových schránek. To neplatí pro úřady, které svá rozhodnutí a další písemnosti musí vždy elektronicky podepsat.

Mohou mi být posílány dokumenty z datové schránky na e-mail?
Ne. Do e-mailové schránky vám budou pouze chodit oznámení, že v datové schránce je nová datová zpráva.

Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.