Český průmysl je zcela na dně
PRAHA – Ekonomická krize drží český průmysl pod krkem. Ten v lednu zaznamenal nejhorší výsledek v dějinách. Meziročně klesl o čtvrtinu. Důvodem je především pokles výroby aut. Vlajková loď českého průmyslu – automobily – nám tak v době krize sráží vaz.
● Škodovce klesl zisk o třetinu
● Špatná situace je ve stavebnictví a kovoprůmyslu
Otázky a odpovědi, co to pro vás znamená...
Přitom automobilový průmysl se podílí celou jednou pětinou na našem exportu do ciziny a v Česku dává práci (přímo i nepřímo) zhruba 130 tisícům lidí.
Propad zisků zaznamenal vloni i největší tuzemský podnik Škoda Auto. Zisk sice činil téměř jedenáct miliard korun, to je ale o třetinu méně než v roce 2007. Podle předsedy představenstva Reinharda Junga je zisk nižší hlavně kvůli nadhodnocenému kursu české koruny vůči euru v průběhu loňského roku. Přestože konec roku již poznamenala krize, prodala vloni Škodovka rekordní počet 674 500 aut.
Problémy se nevyhnuly ani dalším průmyslovým odvětvím. Neradostná situace je tak i v kovoprůmyslu a stavebnictví. „Je pravděpodobné, že je to skutečné dno. Dá se čekat, že další výsledky už budou maličko lepší,“ komentoval výsledky českého průmyslu analytik Vladimír Pikora. S bídnými výsledky průmyslu tak půjde ruku v ruce i další propouštění.
● Kterých oborů se propad dotkl nejvíce?
Jednoznačně automobilového průmyslu a kovoprůmyslu. Růst paradoxně zaznamenala výroba počítačů.
● Bude se i nadále propouštět?
Propouštět se bude daleko méně, nezaměstnanost ale i tak nadále mírně poroste. Mohla by atakovat hranici až deseti procent.
● Co to bude znamenat pro zaměstnance v průmyslu?
Další propouštění a pomalejší růst mezd. Zaměstnanci tak budou rádi, pokud jim platy neklesnou.
● Co by mohlo situaci zachránit?
Jedině vývoj v zahraničí. Nějaké domácí opatření nic zásadního nezmění. Vláda není schopna v tom cokoliv změnit.