Velké srovnání supermarketů | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

pátek 29. března 2024

Dnes je Velký pátek / Taťána, zítra Arnošt

Velké srovnání supermarketů

ilustrační foto
ilustrační foto (: ata)

PRAHA – Krize nekrize, Češi se svého oblíbeného koníčku – rodinných nákupů v obchodních řetězcích – nevzdávají. Jen vloni utratili v deseti největších řetězcích o 23,2 miliardy Kč víc než rok předtím.

Přesně 312,2 miliardy Kč (a to jen za „rychloobrátkové“ zboží – tedy převážně potraviny a drogerii), což je 2 601 Kč měsíčně na každého člověka (včetně kojenců)! Nejoblíbenější zůstávají levné obchody Kaufl and a Lidl z německé skupiny Schwarz.

Počet supermarketů, hypermarketů a diskontních prodejen se loni zvýšil meziročně o 108 nových obchodů a jejich celkový počet se k 31. 12. 2008 vyšplhal na 1325 nejvíc jich má skupina Coop Total (Terno, Jednota).

Se sílící konkurencí ale celkově ubývá počet „hráčů“. V posledních letech opustilo český trh pět velkých řetězců: Julius Meinl (obchody koupila společnost Ahold, tedy Albert a Hypernova), francouzský Carrefour a německá Edeka (oboje nyní Tesco), Delvita a naposledy loni Plus Discount (oboje spolkla skupina Rewe, tedy Billa a Penny Market).

I přesto že tržby stále stoupají, chování českého zákazníka se vlivem finanční krize mění. Stále více nakupuje ve velkých hypermarketech typu Teska, Globusu, Albertu či Hypernovy (preferuje je 39 % lidí) a levných diskontech typu Lidlu, Kauflandu, či Penny Marketu (preferuje je 25 % lidí). Průměrný Čech si při nákupech stále více všímá cen a stále více nakupuje v rámci nabídkových akcí.

Zákazníci také víc a víc preferuje privátní značky konkrétních obchodních řetězců, které jsou levnější než klasické značkové zboží. Třeba v Lidlu už nákupy privátních značek tvoří více než 70 % a v Tesku 25 %.

Konkurence třeba také donutila velkoobchod Makro, kde ale mohou nakupovat jen registrovaní podnikatelé s živnostenským listem (800 000 zákazníků), aby od loňského prosince povolil placení pomocí platebních karet a začal přijímat i stravenky. Naopak nejnavštěvovanější Kaufland zůstává v tomto směru neoblomný karty u pokladen zde stále nepřijímají. Vedení to zdůvodňuje tím, že se kvůli nízkým cenám snaží minimalizovat náklady (za bezhotovostní platby musejí obchody odvádět bankám poplatky). „Výše bankovních poplatků by se promítla do cen našeho zboží. Pro zákazníky nabízíme ale možnost výběru peněz z bankomatu, který je v každém z našich obchodních domů,“ řekl mluvčí Kauflandu Michael Šperl.

Pro obchod ale není důležitá jen návštěvnost, ale i to, jestli do něj lidé jezdí na hlavní nákup, nebo jen pro zapomenuté mléko. Kaufland je i v tomto případě první. Čtvrtou příčku si mezi řetězci z pohledu hlavního nákupu drží překvapivě Jednota, která je zastoupena především v menších městech a vesnicích.

Deník Aha! provedl v prodejnách největších řetězců vlastní průzkum. Co z něho vyplynulo? Za nejnižšími cenami jděte do Kauflandu, za největším pohodlím do Globusu a Hypernovy. Nejlepší sortiment mají hypermarkety Tesco a Hypernova. A pro fajnové zboží, které jinde neseženete, jeďte do Lidlu...

Kliknutím zvětšete

Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.