Unikátní český železniční okruh | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

pátek 19. dubna 2024

Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela

Unikátní český železniční okruh

Tato moderní jednotka bude jezdit na trati Amsterodam – Brusel.
Tato moderní jednotka bude jezdit na trati Amsterodam – Brusel. (Aha! – Karel Kopáč)

VELIM – Jen několik kilometrů od Kolína se na rovině u Velimi rozprostírá rozlehlý areál železničního zkušebního centra Výzkumného ústavu železničního. Jen málokdo ví, že kvůli několika kilometrům kolejí se sem sjíždějí odborníci a inženýři ze všech koutů světa.

Testují vlak do Bruselu!

Zkušební okruh je v celé Evropě jedinečný! Nyní zde např. testuje nový italský vlak, který bude jezdit na trati Amsterodam – Brusel.

Na dvou tratích, z nichž ta větší má 13,2 kilometrů, a menší necelé čtyři kilometry, se testují lokomotivy, vagony, ale i celé vlakové soupravy, které mají jít do ostrého provozu. Zde se mohou technici nejen přesvědčit, jak se jejich dílo chová, ale po úspěšných testech pro něj dostanou i odpovídající certifikáty a povolení.

„Vlaky, nebo lokomotivy se sem dotáhnou takzvaně »mrtvé«. To znamená, že absolutně nic na nich nefunguje a teprve zde na polygonu se »oživují«,“ vysvětluje Aha! Miloš Klofanda, přednosta zkušebního centra Velim.

Na nejrůznějších lokomotivách a vlacích zde pracuje asi 25 stálých zaměstnanců. „Některé firmy si sem dotáhnou nejen celou soupravu, ale i tým inženýrů a techniků, kteří požadované testy a zkoušky provádějí. Někteří mají třeba i požadavky, aby v tu dobu na okruhu nebyl přítomen nikdo z konkurenční firmy,“ popisuje Klofanda s tím, že takto se snaží předcházet průmyslové špionáži.

Technici tu provádějí s vlaky skutečné »psí kusy«. Při některých zkouškách je dokonce potřeba se pohybovat po střeše vozidel, kde se měří některé vlastnosti pantografu. Při testech výkonných lokomotiv se zase na okruh nechají dovézt dvě desítky cisteren plných vody nebo nákladní vagony naložené pískem či železným šrotem. Ty pak lokomotiva se supěním táhne po okruhu a inženýři se radují z naměřených hodnot.

„Více než polovina všech zákazníků k nám přichází ze zahraničí. Podobný okruh je třeba v Polsku, ale nemá potřebné parametry z hlediska rychlosti, stejně je na tom zkušební okruh ve Francii i v Rumunsku. Zajímavý okruh má společnost Siemens v Německu, který má poměrně slušné vybavení, ale bohužel zejména svou povolenou rychlostí také nedosahuje parametrů našich okruhů,“ dodává Antonín Blažek, generální ředitel Výzkumného ústavu železničního, pod který zkušební polygon spadá.

Co všechno se měří?

Ve zdejší zkušebně se testují nejen lokomotivy, vagony a různé motory, ale i vnitřní zařízení vlaků. „Testujeme zde například hořlavost potahů, výdrž materiálu, jaké vydrží zatížení, na jak velké střepy se rozpadne rozbité sklo, jaký náklon vydrží lokomotiva a jak se chová, hlučnost jednotlivých částí vlaku, účinnost brzd, vibrace a podobně. Celkem můžeme provést 61 různých zkoušek,“ říká ředitel Antonín Blažek.

Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.