Letadla musí do horké »lázně«!
PRAHA – Dopravní letadla, která v zimě na ruzyňském letišti nocují, mohou namrznout a může se na nich vytvořit ledová nebo sněhová vrstva, jejíž tloušťka dosahuje až několika centimetrů.
Před samotným letem se ale musí letouny tohoto nevítaného obalu zbavit a k tomu slouží speciální odmrazovací vozy. „Odmrazování probíhá nejčastěji tzv. mosty, to znamená, že z levé i pravé strany letadla stříkají odmrazovací vozy horkou tekutinu zároveň,“ říká Jiří Roubíček ze staničního dispečinku Českých aerolinií, který má odmrazování letounů na starosti.
Ještě důležitější však je, aby letadlo nenamrzlo znovu před samotným vzletem. K tomu slouží druhý postřik, který přilne k povrchu letadla a zabrání možnému namrznutí. Jeden takovýto odmrazovací stroj do sebe najednou načerpá až 7000 litrů odmrazovací tekutiny a horké vody, kterou pak v konkrétním poměru, jenž je dán aktuálními meteorologickými podmínkami, stříká na letadla. Celý proces trvá zhruba sedm a půl minuty a odehrává se přímo před samotným startem letadla, tedy s pasažéry na palubě, právě proto, aby letadlo znovu nenamrzlo.