Letadla musí do horké »lázně«! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

pátek 29. března 2024

Dnes je Velký pátek / Taťána, zítra Arnošt

Letadla musí do horké »lázně«!

Tekutina na bázi glykolu se na povrch letadla stříká při teplotě 60 °C.
Tekutina na bázi glykolu se na povrch letadla stříká při teplotě 60 °C. (Aha! – Karel Kopáč)

PRAHA – Dopravní letadla, která v zimě na ruzyňském letišti nocují, mohou namrznout a může se na nich vytvořit ledová nebo sněhová vrstva, jejíž tloušťka dosahuje až několika centimetrů.

Před samotným letem se ale musí letouny tohoto nevítaného obalu zbavit a k tomu slouží speciální odmrazovací vozy. „Odmrazování probíhá nejčastěji tzv. mosty, to znamená, že z levé i pravé strany letadla stříkají odmrazovací vozy horkou tekutinu zároveň,“ říká Jiří Roubíček ze staničního dispečinku Českých aerolinií, který má odmrazování letounů na starosti.

Ještě důležitější však je, aby letadlo nenamrzlo znovu před samotným vzletem. K tomu slouží druhý postřik, který přilne k povrchu letadla a zabrání možnému namrznutí. Jeden takovýto odmrazovací stroj do sebe najednou načerpá až 7000 litrů odmrazovací tekutiny a horké vody, kterou pak v konkrétním poměru, jenž je dán aktuálními meteorologickými podmínkami, stříká na letadla. Celý proces trvá zhruba sedm a půl minuty a odehrává se přímo před samotným startem letadla, tedy s pasažéry na palubě, právě proto, aby letadlo znovu nenamrzlo.

Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.