Tragédie na kolejích: Na rychlík spadl most | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

úterý 23. dubna 2024

Svátek slaví Vojtěch, zítra Jiří

Tragédie na kolejích: Na rychlík spadl most

Z vlaku zbyla jen změť trosek.
Z vlaku zbyla jen změť trosek.

STUDÉNKA: Sedm mrtvých, pět českých žen, jeden Polák a jeden Ukrajinec, a 67 zraněných, z toho 13 velmi těžce. Taková je oficiální bilance vlakového neštěstí, které se včera stalo ve Studénce na severu Moravy.


7 mrtvých, téměř 70 zraněných
Stačilo deset minut a ti lidé mohli žít...

Na vlak EuroCity Comenius, ve kterém cestovala řada fanoušků skupiny Iron Maiden na večerní pražský koncert, spadl opravovaný silniční most. Lokomotiva a šest osobních vagonů vykolejilo. V nemocnici lékaři bojují i o život těžce zraněné holčičky (8 let).

Kliknutím zvětšeteIronií je, že k neštěstí vůbec nemuselo dojít. Kdyby vlak jel na čas a neměl zpoždění, projel by kritickým místem 10 minut před zřícením mostu. Do uzávěrky byla známa tato fakta:

Osudné okamžiky vlaku EC 108

7.00 Vlak podle jízdního řádu odjíždí z hlavního krakovského nádraží.
7.00 až 10.28: Postupně zastavuje v Osvětimi, Chechowicích, Zebrzdydowicích, Bohumíně a Ostravě.
10.29 Vlak se blíží na nádraží ve Studénce. Zastavovat tady nemá, takže jede plnou rychlostí. V tuto chvíli má deset minut zpoždění. Teprve za patnáct minut má brzdit v Hranicích. V tuto chvíli je ve vlaku 123 lidí.
10.30 Strojvůdce vidí, jak se při průjezdu stanicí rychlostí cca 135 km/h mostní konstrukce před ním zhoupla a začala padat. Použil proto rychlobrzdu a schoval se ve strojovně. Za šest vteřin došlo k nárazu při rychlosti cca 120 km/h. Most spadl před vlak, který do něj poté najel.
Kliknutím zvětšete10.31 První vagon za lokomotivou je zcela zdemolován, další dva přes něj přeletěly mimo koleje a vykolejily i tři další vozy. Trosky mostu a vagonů působí strašlivá zranění desítkám lidí. Ozývají se zoufalé výkřiky.
10.40 Na místo dobíhá první odborná pomoc. Je to lékařka z nedalekého zdravotního střediska Jaromíra Fabiánová. „Když jsem přijela na místo, naskytl se mi obraz, na který do smrti nezapomenu,“ řekla lékařka.
10.45 Přistávají vrtulníky a přijíždějí sanitky. Je vyhlášena mimořádná pohotovost v ostravské, vítkovické a dalších severomoravských nemocnicích. Záchranáři vyprošťují raněné okénky vlaku.
13.05 Šéf moravsko-slezských hasičů Zdeněk Nytra řekl, že záchranáři už vyprostili všechny cestující, kteří nehodu přežili. „S těly lidí, kteří zahynuli, jsme zatím nehýbali,“ uvedl Nytra. Po jejich vyproštění nastoupí těžká technika, která vozy roztrhne.
13.20 Na místo neštěstí se vypravil premiér Topolánek i jeho polský protějšek Donald Tusk.
13.25 Na Hlavním nádraží v Praze bylo zřízeno krizové centrum, k dispozici je psycholog. Byla zřízena informační linka pro příbuzné obětí 974 723 202 a 974 723 201.
Kliknutím zvětšete13.50 V kritickém stavu je také osmiletá holčička. Policie nezná její totožnost. Nikdo se zatím neozval, že ji postrádá. Doklady u sebe nemá celá řada zraněných.
14.00 Vlak měl dojet do cílové stanice Praha hlavní nádraží. V tu dobu je již jasné, že minimálně šest lidí do cíle své cesty už nikdy nedorazí. České dráhy uvedly že pět obětí je české národnosti, šestým mrtvým je Polák. Počet zraněných se vyšplhal na 67. Naštěstí se nepotvrdily původní odhady, ty hovořily o deseti mrtvých a stovce zraněných...
14.15 „Měli jsme štěstí. Byli jsme na pivu v jídelním voze, který je vzadu. Najednou se ozvaly dvě rány a všichni letěli přes sedačky. Nikdo nevěděl, co se děje,“ popsal nehodu iDnes.cz cestující Janusz Recman (37) z Albrechtic.
16.00 V nemocnici umírá sedmý člověk.
17.00 Do Prahy přijíždí náhradní vlak vezoucí cestující, kteří nehodu přestáli bez zranění.
18.45 Hasiči vytahují z vraku poslední oběť. Místo nehody bude v noci střežit dvanáct policistů.

Proč k nehodě došlo?

Zatím tak trošku záhadou je i pro odborníky, proč se most před vlak zřítil. „Vyšetřování nehody teprve začíná a na stanovení přesné příčiny je ještě brzy. Přesto s největší pravděpodobností nebude vina na straně strojvedoucího,“ uvedl Jan Kučera, náměstek generálního inspektora Drážní inspekce. Dráhy o pracích na mostě vůbec nevěděly, jinak by v místě byla nařízena snížená rychlost. Mluvčí společnosti ODS-Dopravní stavby Ostrava Dan Šabík uvedl, že nehoda se stala při přípravě na zasunutí ocelové konstrukce. Příčinou uvolnění mohla být porucha na sbíhacím zařízení. Tato firma byla dodavatelem prací na rekonstrukci mostu.

Nadjezd se rekonstruoval od 16. dubna, jeho oprava měla skončit 15. října. Majitelem mostu je Moravskoslezský kraj, který také rekonstrukci platil.

Mrtví dostali černou kartu

Kliknutím zvětšetePRAHA (zr) – Zapomenout na city, nepodlehnout stresu a pracovat jako stroj – jedině tak mohou zdravotníci zachraňovat zraněné při hromadném neštěstí. Záchrana lidí má svá pravidla.
■ V první řadě záchranáři roztřídí oběti – mrtvé označí černou kartou, těžce zraněné červenou, lehce zraněné zelenou.
■ Věnují se i lidem, kteří nemají viditelné známky úrazu, mohou mít vnitřní zranění, jsou v šoku a nic si nepamatují.
■ Platí pravidlo, kdo křičí, nemá se hned ošetřovat, pomoc potřebuje dřív ten, kdo mlčí, je v bezvědomí, nedýchá.
■ Lehce zranění se řeší nakonec. Ošetřit by je měl někdo jiný než zdravotník, např. hasiči, policisté...
■ Když jsou z místa neštěstí odvezeni zranění, provádí se ohledání místa. Z polohy těl mrtvých a charakteru zranění posoudí znalci nehodu a stanoví příčiny.

Trať je uzavřena

Kvůli vlakovému neštěstí ve Studénce na Novojičínsku musí cestující v některých vlacích i dnes počítat se zpožděním. Hlavní trať z Ostravy do Přerova je uzavřena. Mezinárodní vlaky na Slovensko pojedou odklonem přes Horní Lideč, mezinárodní vlaky do Polska odklánějí České dráhy přes Valašské Meziříčí. Vnitrostátní vlaky do Ostravy budou v úseku Suchdol–Jistebník nahrazeny náhradní autobusovou dopravou. Výluka na trati potrvá minimálně několik dní.

Kliknutím zvětšeteNejvětší železniční tragédie

■ 118 obětí – 14. listopadu 1960 se stalo největší železniční neštěstí v historii českých zemí, střetly se dva osobní vlaky mezi Stéblovou a Čeperkou na Pardubicku. Dalších sto osob utrpělo zranění.
■ 103 obětí – 24. prosince 1953 při srážce rychlíku a osobního vlaku u stanice Šakvice na trati Brno – Břeclav zahynulo 103 lidí a 83 utrpělo zranění.
■ 34 obětí – 21. prosince 1950 se na přejezdu u Podivína na Břeclavsku srazil rychlík s autobusem; zahynulo 34 osob, 56 utrpělo zranění.
■ 31 obětí – 11. prosince 1970 zemřelo při srážce expresu s vykolejenými vagony u stanice Řikonín u Tišnova na Brněnsku 31 lidí, 18 bylo zraněno.
Kliknutím zvětšete■ 23 obětí – 28. července 1969 si srážka osobního vlaku s autobusem na přejezdu v obci Bezděčín u Mladé Boleslavi vyžádala život 23 osob, 29 utrpělo zranění.
■ 19 obětí – 24. června 1995 se srazil jednovagonový vlak se čtyřmi nákladními vagony u obce Krouna na trati mezi Poličkou a Skutčí na Chrudimsku. Nepřežilo 19 lidí a čtyři utrpěli zranění.
■ 14 obětí – 21. září 1965 si srážka nákladního vlaku s osobním na zastávce Praha-Hloubětín vyžádala 14 mrtvých a 70 zraněných.
Kliknutím zvětšete■ 14 obětí – 25. srpna 1990 se osobní vlak střetl s manipulační soupravou u obce Spálov na Semilsku. Kromě 14 mrtvých bylo 32 zraněných.
■ 11 obětí – 23. února 1970 se nedaleko Valašského Meziříčí srazil osobní vlak s lokomotivou; 11 mrtvých a 15 zraněných.


Šťastné shledání - Paní Alena: Bála jsem se, že syna neuvidím!

Věštkyně Ivana Regina Kupcová Sádlová: Čekají nás další tragédie!


Autor: (dom)
Foto ČTK

Přečtěte si
Články odjinud

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.