Cestovky už vás neošidí!
PRAHA – Evropská unie připravuje novelu směrnice o zájezdech, která by mohla platit už od roku 2010. Turistům by měla ulehčit při sporech s cestovkami.
Nová směrnice EU:
V Česku se navíc v rámci občanského zákoníku připravuje ustanovení, podle kterého mají klienti cestovek právo na odškodnění za zkaženou radost z dovolené. České cestovky se tomu ale brání.
Jak to funguje například v Německu? Tam je přesně stanoveno, jaké odškodnění za co dostanete – platí tam totiž tzv. Frankfurtská tabulka slev, podle nichž máte třeba za špinavou pláž u hotelu nárok na slevu až 20 procent!
Mohlo by něco podobného platit u nás, kde se většinou odškodnění od cestovek těžko domáháme? „Nejsme pro, soudy v ČR trvají moc dlouho. Samozřejmě chceme, aby cestovní kancelář nesla následky za špatné služby. Ale pravidla musejí být stejná jako v ostatních zemích EU. Frankfurtské tabulky jsou vytržené z kontextu a platí jen v Německu. Teď byly dokonce vyřazeny i z připravované německé novely směrnice o zájezdech,“ říká Tomio Okamura z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.
Nelíbí se mu ani zavádění odškodnění za zkaženou radost z dovolené: „Budeme jediná země, která to bude mít. Kdo posoudí, jestli dovolená byla zkažená chybou cestovky, nebo jen špatným počasím či rodinnými hádkami? Na to by bylo třeba ustanovit soudní znalce v oboru cestovní ruch, aby se soudy mohly opřít o odborné stanovisko. V ČR ale není ani jeden takový znalec.“
Co může být v nové směrnici
● Zástupci spotřebitelů chtějí uvádět přesnější údaje týkající se klasifikace hotelů (cestovky zase navrhují označení hvězdičkami zrušit, protože v každé zemi jsou pro hodnocení hotelů jiná pravidla).
● Spotřebitelé chtějí morální odškodnění.
● Odškodnění za zrušení zájezdu z důvodu nízkého počtu účastníků.
● Řešit možná bude i stanovení obecného výpočtu kompenzací klientovi, cestovky se tomu brání. V Německu už takový systém platí.
Odškodnění a slevy v Německu (tzv. Frankfurtská tabulka slev)
● špinavé příbory, nádobí 10 – 15 %
● špatný úklid 10 – 20 %
● špinavá pláž u hotelu 10 – 20 %
● příliš malá plocha pokoje 5 – 10 %
● ubytování v jiném, vzdálenějším objektu, než jaký byl nabízen 10 – 25 %
● chybějící výhled na moře, byl-li slíben a zaplacen 5 – 10 %
● chybí vlastní koupelna a WC dle objednávky a platby 10 – 25 %
● chybí klimatizace dle příslibu v určitém ročním období 10 – 20 %
● hmyz na pokoji 10 – 50 %
● rámus přes den 5 – 25 %
● rámus v noci 10 – 40 %
● jednotvárný jídelníček 5 %
● málo teplá až vychladlá jídla 10 %
● odjezd odložený o více než 4 hodiny
– 5 % podílu ceny jednoho dne za každou další hodinu
Autor: (er)
Foto Profimedia.cz