Ach, ty České dráhy! Každý desátý vlak má zpoždění!
PRAHA – Zpoždění vlaků je faktem, se kterým počítá téměř každý cestující. Nepřekvapí tak zjištění, že téměř dvacet tisíc osobních spojů, tedy každý desátý vlak, mělo minulý měsíc zpoždění.
Velkou část zpoždění za minulý měsíc totiž ovlivnila vichřice Emma, která se republikou prohnala začátkem března. „Kvůli větru a spadaným stromům se zpozdilo během dvou dnů 810 vlaků a dalších 215 spojů byly České dráhy nuceny zcela odřeknout,“ přiznává Ondřej Kubala, mluvčí Českých drah.
Na co máte nárok?
A na co má chudák cestující nárok, když se vlak zpozdí? Od roku 2004 platí i na českých kolejích takzvaná Charta cestujícího, která zaručuje, že pokud má vlak během dne zpoždění delší než jednu hodinu, dostane postižený nazpět čtvrtinu peněz zaplacených za jízdenku. U nočních spojů musí být zpoždění delší než dvě hodiny, aby cestující dostal dvacet procent z ceny.
Hudbou budoucnosti jsou odškodňovací projekty západní Evropy, kdy například v Německu má zákazník nárok na odškodnění už po půl hodině čekání! „Pokud je zpoždění vlaku více než 24 hodin, zajistíme cestujícímu ubytování v hotelu a náklady na taxi,“ pochlubil se mluvčí Deutsche Bahn.
ČD chystají modernější vagony
Na naše koleje přijede čtyřicet kompletně opravených vagonů, které mají podle Českých drah zajistit cestujícím mnohem více luxusu. „Všechny jsou ještě na Slovensku, kde probíhá jejich modernizace,“ řekl Aha! Radek Joklík z Českých drah. Nové vagony poznáte podle toho, že budou mít červenou barvu. Cestující by se v nich mohli svézt už v letošním červenci. Cena jízdného bude stejná pro staré zelené vagony i pro modernizované červené.
Co všechno bude v opravených vlacích nové?
-
Toalety
Speciální vakuové systémy budou splašky odvádět do rezervoáru, a exkrementy tak nebudou padat mezi koleje. -
Okna
Otlučená a ušpiněná okna budou nahrazena novými kusy s lepším těsněním. -
Podlahy
Původní podlahy budou zcela vytrhány a nahrazeny novými s protiskluzovým povrchem a větší odolností. -
Sedačky
Nové sedačky s mikroplyšovými potahy v barvě vozu by měly být o něco málo širší než ty původní, novinkou by měly být lepší opěrky a širší stolečky. -
Klimatizace
Díky novému těsnění kolem oken bude možné do vagonů zabudovat výkonnou klimatizaci, která zajistí cestujícím vysoký komfort. -
Barva
Místo původní šedozelené barvy bude na vagonech šedočervená kombinace, podobná té, jaká je na jídelních vozech.