Pandury josu stále nepojízdné! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

úterý 19. března 2024

Svátek slaví Josef, zítra Světlana

Pandury josu stále nepojízdné!

Nepojízdné transportéry vojáci po nehodě naložili a odvezli
Nepojízdné transportéry vojáci po nehodě naložili a odvezli (Foto Aha! – Vlaďka Hradská, ara)

To je snad možné jen v Česku! Čtyři obrněné transportéry značky Pandur, které před rokem a půl v Táboře narazily zezadu do fabie s ženou za volantem, jsou od té doby stále mimo provoz. A budou ještě dlouho. Teprve teď je totiž armáda dala do opravy.

Nepojízdné transportéry stojí v areálu kopřivnické firmy Tatra Defence Vehicle (TDV) a čekají na to, až dostanou nové korby. „Protože se jedná o svařence pancéřových plátů, bylo rozhodnuto z důvodu bezpečnosti a dodržení stanovené odolnosti vozidel vyrobit nové korby a osadit je zčásti starými a zčásti novými,“ uvedla mluvčí Armády ČR Vlastimila Cyprisová. A to si prý vyžádá delší čas.

Nehoda se stala 4. listopadu 2016 v Táboře-Čekanicích, když se pět pandurů 42. mechanizovaného praporu vracelo z vojenského cvičení. Osobní auto jedoucí před nimi prudce zabrzdilo a obrněné kolosy do sebe postupně narazily. Zranilo se třináct lidí. Zatímco Škoda Fabia vyvázla jen s pomačkanými plechy a škoda na ní byla 50 000 korun, čtyři z pěti pandurů zůstaly »na odpis«. Armáda nikdy neuvedla škodu.

Ozbrojený obojživelník
Pandur II je víceúčelový kolový obrněný transportér od americko-rakouské firmy Steyr-Daimler-Puch, existuje v konfiguracích 6x6 a 8x8. Všechny varianty, od dopravního prostředku pro pěchotu až po vozidlo palebné podpory, jsou obojživelné. Je tvořený svařovaným tělesem s volitelnou tloušťkou pancíře a kolovým podvozkem. Jeho součástí může být zbraňová věž. Ta může nést kanón ráže až 120 mm, řízené protitankové střely, kanon ráže 30 mm, případně s dálkovým ovládáním. Posádku tvoří dva muži, varianta bez věže pojme 12 vojáků, s věží pouze sedm.

Koupily se za Topolánka
Nákup 107 pandurů za zhruba 14,4 miliardy korun pro českou armádu schválila v březnu 2009 tehdejší vláda ODS Mirka Topolánka (61). Armáda jich odebrala celkem 107. Topolánkův poradce Marek Dalík (43) požadoval půl miliardy korun za to, že Česko pandury koupí. Soud za to poslal lobbistu na pět let za mříže.

 Otázky, které hned napadnou...

*Není ohrožena bojeschopnost praporu?

Armáda je v klidu a z toho, že pandury budou celkem tři roky mimo provoz, nekoukají žádné problémy. „Byť tato oprava potrvá déle, v žádném případě není ohrožena bojeschopnost,“ řekla mluvčí ministerstva obrany Jana Zechmeisterová.

*Prý byla oprava objednána až letos?

„Ano, servis havarovaných pandurů byl objednán teprve začátkem letošního roku. Lhůta pro opravu je do února 2019, ale chceme ji ukončit ještě letos,“ řekl Aha! mluvčí holdingu Czechoslovak Group Andrej Čírtek, pod který spadá Tatra Defence Vehicle. Přičemž bude provedena výměna korby u tří vozidel (nikoliv čtyř).

*Je vůbec tak pomalá oprava normální?

Asi není. „Ministerstvo obrany se více mělo snažit o to, aby se pandury opravily rychleji. Nemůžeme si přece dovolit jich tady mít několik mimo provoz,“ tvrdí šéfka sněmovního výboru pro obranu Jana Černochová (44, ODS). „Jsem připravena ve Sněmovně položit otázku na toto téma ministryni obrany,“ dodala.

Co ale mohlo být příčinou takového zdržení?

„Na vině je podle mě úřední šiml. Otázka je, jak mají nastavené servisní smlouvy a zda armáda dokáže pandury opravit vlastními silami, nebo je nutný zásah výrobce. Problém zřejmě nebude technický, ale v byrokracii,“ řekl Aha! armádní specialista Jan Grohmann.

*Tak malá fabie dokáže tak poničit pandury?

„Fabia pandurům neudělá nic, ale řetězová srážka těch strojů ano, je to střet mnoha tun,“ vysvětluje Jan Grohmann. „V panduru je navíc spousta elektroniky, moderního software, komunikační přístroje. Je tam hodně toho, co se dá pokazit.“

*Dopadlo by stejně i staré »ótéčko«?

Obrněný transportér OT 64 je podle Grohmanna oproti panduru »svařená korba s motorem« a není tam moc co zničit. „Na zohýbané plechy tam stačí kladivo,“ říká Grohmann.

*Jak skončilo vyšetřování?

Jak uvedla armáda, hlavní příčinou nehody bylo podle výsledků policejního vyšetřování nedodržení dostatečné vzdálenosti mezi jednotlivými vozidly. Tři vojáci dostali za pochybení pokutu 2000 korun.

Havarované pandury vytvořily vozovou hradbu:

Video se připravuje ...



Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.