Havárie akrobatického stroje z formace Red Arrows: Únik v poslední chvíli!
Nízko nad zemí a těsně před dopadem se zvládl katapultovat akrobatický pilot David Stark (35). O štěstí ale asi mluvit nebude: v plamenech zahynul jeho mechanik Jonathan Bayliss (†41).
K pádu došlo ani ne dvě minuty po startu. „Letadlo normálně vzlétlo, zatáhlo podvozek – ale najednou ostře zatočilo, podvozek zase vyjel, načež se obrátilo zpátky k ranveji v nemožném úhlu,“ popsal pro Daily Mail David Taylor, který měl prst pohotově na spoušti foťáku. „Když byl stroj zhruba ve dvousetmetrové výšce, zaslechli jsme spíš takové prdnutí než výbuch, ale z letadla vyšlehly plameny.“
Incident se stal na základně týmu Red Arrows, akrobatů Královského letectva (RAF), při rutinním letu. Mechanik Bayliss seděl na místě kopilota, takže nebyly v plánu žádné vzdušné divočiny. Teprve se zjišťuje, co se přihodilo.
Zemřel předposlední český veterán RAF Zbyšek Nečas-Pemberton (†97): Britové…
Celý článekDětský sen
Poručík Stark má coby elitní pilot železné nervy a pořádný výcvik, takže se zvládl katapultovat a celkem bezpečně dopadnout i z tak malé výšky. To ale neplatilo pro desátníka Baylisse, na místě byl mrtvý.
„Jonathan byl tolik pyšný, že ho letos vybrali do úzkého týmu mechaniků,“ vzdal mu hold jeho nadřízený seržant Will Allen. „Splnil si dětský sen, stal se jedním z hrstky mechaniků, kteří létali ve stíhačce Red Arrows.“
Bayliss byl u RAF sedmnáct let. Sloužil i na misích na Blízkém východě, k Red Arrows přišel předloni.
Tři mrtví kolegové
Naposledy letka Red Arrows ztratila dva muže roku 2011. V srpnu nepřežil nehodu pilot, když zřejmě nevydržel silné přetížení a ztratil kontrolu. V listopadu pak zemřel jeho kolega na zemi, když ho z kokpitu katapultovalo vadné vystřelovací sedadlo.
Na čem se létá?
* Hawk T1 od BAE Systems slouží letectvu jako cvičný stroj, akrobati z Red Arrows na nich létají od roku 1979.
* Stroj má ještě 12 let ve službě vydržet, ale teď je RAF všechny preventivně uzemnilo, dokud se incident nevyšetří.