Výstava Elegance na 4 kolech...ale jen pro bohaté | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

úterý 23. dubna 2024

Svátek slaví Vojtěch, zítra Jiří

Výstava Elegance na 4 kolech...ale jen pro bohaté

Praga Lady v sanitním provedení.
Praga Lady v sanitním provedení. (Foto Aha! – Jitka Pecharová, Muzeum českého karosářství)

Cizelérskou práci významného československého karosáře Oldřicha Uhlíka (†75) představí v Muzeu českého karosářství ve Vysokém Mýtě. Budou na ní vozy z jeho karosárny, dobové snímky i předměty, které používal k výrobě.

Muzeum se rozhodlo přiblížit historii výroby a život karosáře právě letos vzhledem k 130. výročí narození Oldřicha Uhlíka, který kapotoval vozidla především pro zámožné zákazníky. Ve výrobě vynikal originalitou. „Dělal vysoce elegantní luxusní vozy aerodynamických ladných tvarů, které si ale nemohl dovolit každý. Auto se speciální karosérií stálo až 40 tisíc korun, což je až dvojnásobná cena tehdejšího běžného sériového vozu,“ řekl Jiří Junek, ředitel Regionálního muzea ve Vysokém Mýtě, které s karosářským muzeem úzce spolupracuje.

Zakladatel meziválečné pražské firmy Karosa se narodil 1. listopadu 1888 ve Vrbně nad Lesy v rodině koláře. Po studiu nastoupil v mladoboleslavském závodě Laurin a Klement, později se vydal na zkušenou do Paříže, kde našel práci u firmy Blériot. SVou první karosérii vyrobil podle dochovaných záznamů roku 1913. Mezi jeho zákazníky patřili podnikatel Miloš Havel i závodnice Eliška Junková. Po pronásledování komunisty zemřel 13. srpna 1964 v Chřibské u České Kamenice.

Víte, že...

...z karosárny Oldřicha Uhlíka se dochovalo odhadem do 15 kusů vozů, z nichž většina je u soukromých sběratelů? Návštěvníci výstavy ve Vysokém Mýtě jich uvidí pět.


Auto po Lídě Bárové

Mezi úspěšné vozy s karosérií Oldřicha Uhlíka patřila Praga Lady, jejíž výbava odpovídala autu střední třídy. Během pěti let se vyrobilo 3600 těchto vozů všech variant, tedy dvou či čtyřdveřových, kabrioletů či uzavřených. Návštěvníci uvidí kabriolet, o kterém se traduje, že byl vyroben pro herečku Lídu Baarovou (†86). „Vzhledem k tomu, že je ve voze popelníček na dveřích u řidiče, tak asi na tom něco bude. Je přitom zajímavé, že Československo bylo ve 20. letech první zemí světa, která zakázala kouření za volantem,“ poznamenal Jiří Junek.


Lehoučký MG Midget

Prostorovým řešením a váhou zaujme kupé MG Midget 850 z roku 1933. Zadní část bočních oken je výklopná, aby vzniklo místo pro opěrku ruky a sedačky jsou posuvné. Palivová nádrž má místo vzadu. Vůz je nezvykle lehký, protože kovové výztuhy karoserie jsou z elektronu. „Díky materiálu celá karoserie váží jen 250 kilogramů,“ uvedl kurátor výstavy Jan Hrubecký.


Sanitní provedení

V závodě Oldřicha Uhlíka se v letech 1948 až 1949 dělaly i sanitky, které byly určené pro zdravotnická zařízení v celém tehdejším Československu. Stavěl je na podvozcích vozu Praga Lady, které zůstaly z období války.


Populární »Hašlerka«

Návštěvníci se mohou těšit i na jedno ze dvou vyrobených reklamních vozů Praga Piccolo »Hašlerka«. Vzniklo v roce 1929 na objednávku továrníka Františka Lhotského, který měl souhlas od umělce Karla Hašlera k pojmenování svých bylinkovo-mentolových bonbonů proti kašli podle jeho oblíbených písniček – »hašlerek«.

Super dlouhý superb

Až ze slovenské Nitry bude k vidění Škoda Superb kabriolet, která se vyráběla po 2. světové válce. „Je to asi největší superb, který se u nás dělal. Má skoro šest metrů,“ řekl Jiří Junek.

Kde? Muzeum českého karosářství ve Vysokém Mýtě
Kdy? od 4. února do 31. Prosince, pondělí až pátek 8.30 – 17.00, víkend 10.00 – 17.00
Za kolik? 60 Kč, děti 6 až 15 let 30 Kč, rodinné (2+2) 140 Kč



Přečtěte si
Články odjinud

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.