Jak nechybovat při reklamaci dárků | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

čtvrtek 25. dubna 2024

Svátek slaví Marek, zítra Oto

Jak nechybovat při reklamaci dárků

Aha! vám prozradí, které reklamační chyby Češi nejčastěji dělají a jak se zbytečně připravují o peníze.
Aha! vám prozradí, které reklamační chyby Češi nejčastěji dělají a jak se zbytečně připravují o peníze. (Profimedia)

Dostali jste pod stromeček vánoční dárek, který po pár dnech přestal plnit svůj účel? Hned se ho vydejte reklamovat. Předem se ale připravte na válku nervů a hru o znalost zákonů. Aha! vám prozradí, které reklamační chyby Češi nejčastěji dělají a jak se zbytečně připravují o peníze.

1. Vzdáte to kvůli účtence

Bojíte se, že vás obchodník s reklamací vypoklonkuje, protože vám chybí účtenka? Papírový doklad nepotřebujete. Pokud platba za dárek proběhla například pomocí karty, stačí ukázat obchodníkovi výpis z účtu. Pomoci by mohl i originální obal nebo svědecká výpověď někoho, kdo u nákupu byl. Podle Ivy Haiderové z právního oddělení Air Bank pak dokonce stačí i v mobilu ofocená účtenka.

2. Čekáte dlouho na vyřízení

Čekáte na vyřízení reklamace už několik týdnů, protož prodejce tvrdí, že se situace zkomplikovala? Podle zákona musí o reklamaci rozhodnout ihned, ve složitějších případech do tří dnů. Celkem má na vyřešení reklamace maximálně 30 kalendářních dnů. „Prodejce by se měl snažit reklamaci vyřešit bez zbytečného odkladu. Pokud to nestihne do třiceti kalendářních dnů, může zákazník od kupní smlouvy odstoupit,“ říká právnička Haiderová.

3. Hledáte chybějící obal

Kvůli reklamaci bot, kterým upadl podpatek, krabici schovávat nemusíte. Ale když si budete chtít obuv vyměnit za jinou velikost, může obchodník originální obal požadovat. „Mnoho obchodů dnes nabízí možnost vrácení nebo výměnu zboží. V tomto případě se ale nejedná o reklamaci, a je tedy nutné dodržet podmínky prodejce. Ten může požadovat například navrácení zboží v původním obalu, našité visačky nebo předložení účtenky,“ vysvětluje právnička Haiderová.

4.Vadné zboží neřešíte

Nechce se vám řešit reklamaci, protože jde jen o pár korun? Úplně zbytečně se tím připravujete o peníze. Ušetříte tím sice nervy i čas, ale šidíte sami sebe.

5. Myslíte si, že nic nezmůžete

Prodejce odpovídá za to, že zboží má slibované vlastnosti. „Zboží musí odpovídat tomu, jak bylo prezentováno, ať už na internetu, v médiích, v prodejně či v uživatelské příručce,“ vypočítává advokát Miroslav Hájek z poradenské kanceláře Vilimkova Dudák & Partners. Pokud některé ze slíbených vlastností nevykazuje, máte právo ho reklamovat.

6. Nevyžadujeme slíbenou záruku

Nevěřte obchodníkovi, který se vám snaží nakukat, že pro některé spotřební zboží platí kratší záruční doba. Zákonem stanovená doba je 24 měsíců i déle. „V některých případech se garantuje delší než zákonem stanovená záruka,“ říká advokát Hájek. Jedná se o tzv. smluvní záruku za jakost, ke které se můžou ale vztahovat určité podmínky. „Je v zájmu kupujícího, aby si ohlídal, že tyto podmínky splní, jinak bude platit na uplatnění odpovědnosti z vad jen zákonem stanovená doba 24 měsíců,“ dodává Hájek.

7. Místo vadného si vezmete jiný

Dejte si pozor na výměnu zboží za reklamovaný kus. Pokud vám prodejce nabízí výměnu reklamovaného zboží, nezačíná automaticky běžet nová dvouletá záruka, ale dál platí původní záruka. Proto je výhodnější nechat si vrátit peníze, zboží si koupit znovu, a mít tak zase plnou, 24měsíční záruku.

Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.