30 tisíc bicyklů na jednom »pohřebišti«!
Nejen v Číně se stává fenoménem tzv. bikesharing, tedy systém veřejného sdílení kol. Někdy však tenhle praktický a levný způsob vzájemného půjčování bicyklů může dopadnout tak jako v Šanghaji, kde tisíce kol skončily na gigantickém »pohřebišti«.
Cílovou skupinou bikesharingu jsou lidé, kteří se ve městě potřebují během chvíle přepravit na krátkou vzdálenost. V jednom z mnoha určených stanovišť si kolo vyzvednou a na jiném ho zase vrátí.
Zarůstají vřesem
Nejde tedy o klasickou dlouhodobou půjčovnu kol, ale o jejich krátkodobé využívání. Tomu odpovídá i cena, první hodina bývá zpravidla zdarma. Právě to však může být kamenem úrazu, protože, jak ukazuje právě příklad z Šanghaje, je-li něco zadarmo, lidé mají tendenci se o to nestarat. Tisíce obyvatel čínské metropole proto nechávají kola mimo vyhrazená stanoviště, a bicykly se tak hromadí v ulicích.
Tamní úřady je tedy začaly svážet na parkoviště na periferii a kola se tu hromadí. Už je jich tu na 30 tisíc, přičemž některá tu stojí tak dlouho, že prorůstají křovinami.
Co s tím?
Podobných cyklo-hřbitovů je navíc několik i jinde než v Šanghaji, a tak čínská vláda začala dumat, co s tím. Ve hře je zvýšení počtu parkovacích stanovišť, zdražení či půjčování na jméno.