Unikátní český motocykl Jawa 250: Slavný pérák vyrobil ze dřeva!
Z 22 druhů dřev je vyroben přesný model proslulého českého motocyklu Jawa 250 přezdívaného pérák. „Na výrobu modelu v poměru 1 : 1 nebyl použit jediný kovový šroubek,“ pyšní se autor unikátní dřevěné motorky Pavel Svoboda (46).
Truhláři z Horní Cerekve na Pelhřimovsku trvalo sestavení modelu dlouhých 2277 hodin po dobu dvou posledních let. „Začal jsem vyřezáváním řetězu, protože původně jsem si myslel, že ten bude nejtěžší,“ líčí Aha! své strasti z průběhu výroby dřevěné motorky. „Nakonec nejtěžší byly blatníky, stojánek a kolena k výfukům,“ přiznává.
Je vášnivým sběratelem historických motocyklů. Proč se ale rozhodl motorku vyrobit ze dřeva? „Jsem truhlář a v minulosti jsem vystudoval rovněž konstrukci a výrobu hudebních nástrojů,“ usmívá se konstruktér 45kilové mašiny.
Víte, že...
...dřevěný motocykl je k vidění v Muzeu rekordů a kuriozit v Pelhřimově, v expozici Zlaté české ručičky?
Mašina z 22 druhů
Dřevěný pérák byl poslepován z 22 druhů dřeva, pneumatiky jsou dubové, řídítka z jasanu. Z čeho stroj vlastně je? Z bambusu, borovice, břízy, buku, dubu amerického, dubu evropského, habru, hrušky, jasanu, javoru, jedle, jilmu, lípy, mahagonu, modřínu, olše, ořechu, smrku, švestky, topolu, třešně a vrby.
Proč pérák?
Slavný model jawy se vyráběl převážně jako dvěstěpadesátka, jeho vývoj začal během druhé světové války. Měl patentovanou teleskopickou přední vidlici s vinutými pružinami, zadní kolo pak bylo odpruženo teleskopickým tlumičem s vinutými péry. V různých modifikacích se jich prodalo zhruba 180 000.
Na video s motorkou a Pavlem Svobodou se můžete podívat zde: