Bojový turbočmelák: V Kunovicích vzkřísili jediný vyrobený prototyp! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

úterý 19. března 2024

Svátek slaví Josef, zítra Světlana

Bojový turbočmelák: V Kunovicích vzkřísili jediný vyrobený prototyp!

Zrestaurovaný krasavec zpátky na letištní ploše.
Zrestaurovaný krasavec zpátky na letištní ploše. (Foto Aha!)

Není žlutý, má »maskáčovou« barvu. A na rozdíl od stovek svých »sourozenců« neměl československý jednomotorový dolnoplošník Zlín Z-37 Čmelák práškovat pole, ale shazovat bomby. Vyroben byl jediný prototyp. Včera se, zrenovovaný a v plné kráse, představil v Kunovicích.

Čmelák, známý i z filmu Vesničko má středisková, byl sestrojen v roce 1963. Celkem jich z výrobních linek sjelo 713 kusů. Jeden exemplář ale v roce 1984 dostal turbovrtulový motor a o rok později byl upraven pro vojenské účely. Objednalo si ho velení východoněmecké armády pro případ války. Vývojem byl pověřen konstruktér Lubomír Hubený (71) z Otrokovic: „Rozhodlo se, že budeme vyvíjet bombardovací verzi. Mohla nést podvěsné nádrže o objemu 350 litrů nebo letecké pumy o hmotnosti až 250 kilogramů či raketové bloky pro 16 neřízených raket.“ Podle jeho slov byl obrovský tlak na vývoj, aby byl v září 1985 stroj předveden generalitě armády NDR. Pak však přišla studená sprcha. „Bez udání důvodu se nic nedělo a veškerá námaha přišla vniveč,“ konstatoval konstruktér. Následující rok už byl z »maskáče« zase obyčejný práškovací čmelák.

Byl prodán do Maďarska

Když jediný bojový prototyp dosloužil, byl prodán do Maďarska na náhradní díly a nakonec tam skončil na vrakovišti. Trosky objevil šéf Leteckého muzea v Kunovicích Martin Hrabec (44). „S tamní firmou jsme se dohodli a prototyp byl za týden na Moravě. Maďaři dodnes netuší, jaký unikát měli,“ řekl.

Bomby se zavrtaly dva metry hluboko

„Dne 22. srpna 1985 nastal den prvního bombardování. Po pečlivých zkouškách byly na letištní travnatou plochu shozeny první cvičné betonové bomby o váze 50 kilo,“ líčil Lubomír Hubený. Pak nastala sisyfovská práce s jejich vytahováním. „Některé byly hluboko až dva metry. Ani vozu Tatra se nedařilo je vytáhnout a mechanici je museli vykopat ručně, protože se znovu používaly,“ vzpomínal.

Skryté bojové maskování

Při renovaci zjistili, že pod žlutou barvou je původní nástřik – maskovací vojenské zbarvení. „Vše jsme odstranili až na plech a letoun nastříkali podle dobových výkresů. Zachovaly se původní zbrojní panel a palubní deska. Kabina je vybavena díly starými 30 let,“ prozradil Martin Hrabec.

Bojový turbočmelák
Rozpětí křídel: 13,60 m
Délka: 10,50 m Výška: 3,5 m
Motor: Walter M-601 Z o výkonu 360 kW
Hmotnost prázdného letounu: 1270 kg
Celková hmotnost: až 2500 kg

V leteckém muzeu v Kunovicích poprvé představili světovou raritu. jediného turbočmeláka ve vojenské verzi, vyrobeného v roce 1985



Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.