Zlepšovák za 80 tisíc korun: Digitální hrob!
Když si na Pobrežském hřbitově půjdete prohlížet náhrobky, nelekněte se. Některé by na vás mohly začít reagovat! Vývojáři z Mariborské univerzity ve Slovinsku totiž uvedli do praxe kuriózní vynález zvaný i-ternal.
Je to vlastně prosté, něco podobného už vídáme v reklamě. Stejně jako digitální poutače, i náhrobky přece mohou disponovat obrazovkou či propojením s chytrými telefony. Ze všeho nejvíc má digitální náhrobek řešit nedostatek prostoru na klasickém kameni.
„Umožňuje přidat ke jménu a příjmení zesnulého cokoliv, můžete tam klidně napsat celý román. A samozřejmě obrázky a video,“ vysvětluje Sašo Radovanović z firmy Bio Energija, která s univerzitou na realizaci spolupracovala.
Na předváděcím modelu, fiktivním náhrobku Marilyn Monroe (†36), proto běží její stručný životopis v příhodné formě filmových titulků. „Náhrobek má senzory. Když u něj nikdo není, ukazuje jen jméno dotyčného a data narození a úmrtí.Šetří to energii a obrazovku,“ říká Radovanović pro agenturu Reuters. Vyjít má na 80 tisíc korun, několikrát víc než standardní žula. Aby toho nebylo málo, vývojáři z univerzity pracují na aplikaci, která propojí náhrobek s telefony návštěvníků.
Ne že by snad měli telefonovat do záhrobí nebo poslouchat, co se děje pod zemí. „Zamýšlíme přenášet signál do sluchátek telefonů, aby návštěvníci mohli poslouchat i zvuk videí,“ dodává profesor Milan Zorman. Reproduktory přidávat nechtějí, aby nerušily ostatní. Dovedeme si představit, jak by toho mohli využít někteří milovníci okázalosti, kteří zatím hyzdí pietu jen přeplácanými hrobkami.