Rarity v Národním technickém muzeu v Praze: Na Loučni budou auta za 1,8 miliardy! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

středa 24. dubna 2024

Svátek slaví Jiří, zítra Marek

Rarity v Národním technickém muzeu v Praze: Na Loučni budou auta za 1,8 miliardy!

Ferrari 275 GTC  Bylo vyrobeno v roce 1966. Ve stejném roce vyhrálo závod mistrovství světa na 1000 kilometrů na německém Nürburgringu. Maximální rychlost vozu je 275 km/h.
Ferrari 275 GTC Bylo vyrobeno v roce 1966. Ve stejném roce vyhrálo závod mistrovství světa na 1000 kilometrů na německém Nürburgringu. Maximální rychlost vozu je 275 km/h. (Foto ara)

Málokterá automobilová značka dokáže spolehlivě zdvihnout tep každému muži (i ženě), který se jen trochu zajímá o auta, jako italské Ferrari. Výročí 70 let od představení prvního modelu s černým koněm připomíná výstava v Národním technickém muzeu v Praze.

Sice tam není úplně první Ferrari 125 S, které jako první neslo jméno Ferrari a debutovalo 11. května 1947 na závodním okruhu v Piacenze, ale i tak se návštěvníci mají na co těšit. Do 28. jsou vystaveny tři historické modely Ferrari 330 GT 2+2 (1966), 275 GTC (1966), 400 Automatic (1976) a novější F 430 Scuderia (2008).
„Naše sbírky jsou zaměřeny na dokumentaci toho, co má českou historii. Takže na Ferrari, jejíž historie se u nás začala psát až po roce 1989, si můžeme jinak nechat zajít chuť,“ vysvětlil Arnošt Nemeškal z muzea, čím je výstava tak výjimečná a proč ve sbírkách rudé vozy nejsou. Naváže na ni přehlídka historických vozů Concours d‘ Elegance, která se uskuteční 3. a 4. června na zámku Loučeň, kam se vystavené kousky přesunou.

K vidění budou desítky automobilů této značky a některé z nich se u nás objeví vůbec poprvé. „Když jsem orientačně počítal jejich celkovou hodnotu, vyšla mi částka 1,8 miliardy korun,“ podotkl za organizátory přehlídky Robert Pergl. Příkladem může být právě Ferrari 330 GT 2+2 (1966), které se dostalo i na plakáty výstavy. Stejný model se nedávno prodal v aukci v přepočtu za 81 milionů korun.

Na začátku jen závodníci
Scuderia Ferrari (Stáj Ferrari) založil Enzo Ferrari (†90) v roce 1929 jako závodní tým. Patřilo do něj až 40 závodníků a většina z nich závodila s vozy Alfa Romeo 8C. Prvním vozem, který nesl znak Ferrari, byla Alfa Romeo 8C Bimotore, kterou Enzo Ferrari zkonstruoval spolu s Luigim Bazzim (†93) v roce 1935. Během II. světové války, kdy se nemohl Enzo Ferrari věnovat závodění, vyráběla jeho firma Auto Avio Costruzioni obráběcí stroje a díly do letadel.


Proč zrovna koník?
Enzo Ferrari dostal znak do vínku firmy od hraběnky Paoliny Baracca. Poprosila ho, zda by na své vozy neumístil vzpínajícího se černého koně. Toho měl na svém letadle její syn Francesco, což bylo italské letecké eso první světové války, vyhrál 34 vzdušných soubojů. Měl ho sestřelit rakouský letec Max Kauer 4 měsíce před koncem války.

Víte, že...
...nejdražším vozem značky a zároveň nejdražším automobilem světa je Ferrari 250 GTO, které se vyrábělo v letech 1962 až 1964? V roce 2014 byl vůz z roku 1962 vydražen za 38 115 000 dolarů (při tehdejším kurzu 800 milionů korun).



Přečtěte si
Články odjinud

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.