Kdy už skončí to ropné otroctví...? Přestaneme jezdit na benzin a naftu?
Berlín/Praha – Blíží se automobilová revoluce! Stále stoupající ceny ropy rozpoutaly válku mezi vědci. Kdo první dokáže plnohodnotně nahradit v nádržích aut benzin a naftu?
Blíží se automobilová revoluce! Stále stoupající ceny ropy rozpoutaly válku mezi vědci. Kdo první dokáže plnohodnotně nahradit v nádržích aut benzin a naftu? Už dnes můžeme jezdit třeba na bionaftu, zemní plyn nebo biolíh. Další alternativou je vodík. Tím to ale nekončí. My, kdo musíme v současnosti tankovat třeba litr Naturalu 95 za nekřesťanských 32 korun, prosíme: Páni vědci, pospěšte si...!
BIOLÍH
Největším výrobcem biolihu je Brazílie. Vyrábí se totiž z cukrové třtiny, řepy cukrovky, obilí nebo dřeva. Je to stejný alkohol, jako je ten v nápojích.
BIONAFTA
Vyrábí se z řepky olejky nebo slunečnicových semen. K dostání je už i u nás a za nižší cenu než klasická nafta. Ne všechny čerpací stanice ji však nabízejí.
VODÍK
Mnoho si vědci slibují od vodíku. Je to nejlehčí složka země (14x lehčí než vzduch). Spolu s kyslíkem tvoří vodu. Je všude v přírodě, ale bohužel ne bez příměsí. Kilo vodíku energeticky odpovídá čtyřem litrům benzinu.
ROSTLINNÝ OLEJ
Vyrábí se z řepky olejky. Motory musí být ale speciálně upraveny. Staré dieselové vstřikovací motory se pro použití rostlinného oleje hodí více než ty moderní.
ZEMNÍ PLYN
Při těžbě ropy se vyvíjí jako vedlejší produkt. Ve srovnání s benzinovými motory vzniká při jeho provozu o 25 % méně oxidu uhličitého a až o 60 % méně uhlovodíků. Je o polovinu levnější než benzin. Už nyní se vyrábějí auta, která umožňují jezdit jak na zemní plyn, tak na benzin.
PLYN
Okolo pěti milionů aut v Evropě už na něj jezdí (LPG nebo LNG). Auta na LPG mají sice o 10 až 20 % vyšší spotřebu, ale zato lepší emise a i jejich provoz je levnější. Litr LPG se nyní v Česku průměrně prodává za 15,79 Kč.
UMĚLÉ POHONNÉ HMOTY
Synfuel nebo Sunfuel. V prvním případě jde o zkapalněný zemní plyn, ve druhém jsou zkapalněny zbytky tlejících biomateriálů (zbytky rostlin, slámy či pilin). Většinou se přimíchávají do nafty. Tuto technologii začaly už okrajově využívat Volkswagen nebo Mercedes.
ELEKTŘINA
Výkon elektromobilů zatím bohužel neodpovídá jejich ceně. Ke svému provozu potřebují těžkou baterii, ale to se v budoucnosti změní. Pokud se bude elektrická energie získávat z obnovitelných zdrojů (voda, vítr, solární panely...), budou elektromobily vhodné hlavně do města. První elektromobil chce do provozu uvést společnost Mitsubishi kolem roku 2010.
STLAČENÝ VZDUCH
Pod vysokým tlakem se při mínus 25 stupních Celsia kompresorem natlačí do nádrží z uhlíkových vláken.
Autor: (end)