Nově otevřená dálnice D8: První velká zatěžkávací zkouška! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

sobota 20. dubna 2024

Svátek slaví Marcela, zítra Alexandra

Nově otevřená dálnice D8: První velká zatěžkávací zkouška!

19. prosince 2016 - Poslední úsek dálnice D8 si prožil první »pracovní den«. Jenže se jezdilo jen po jedné polovině a oběma směry. Pročpak? Nikdo si není jistý tím, jestli se to celé nemůže pohnout.
19. prosince 2016 - Poslední úsek dálnice D8 si prožil první »pracovní den«. Jenže se jezdilo jen po jedné polovině a oběma směry. Pročpak? Nikdo si není jistý tím, jestli se to celé nemůže pohnout. (Foto Aha! – David Malík, Karel Kopáč, ČTK)

V sobotu politici pompézně otevřeli nový úsek dálnice D8 a ten včera absolvoval první pracovní den. Jenže... Jezdilo se pro jistotu jen po jedné straně. Co bude dál s dopravní tepnou, která se stavěla rekordních 32 let?

Byla to velká sláva: Sešli se prezident Miloš Zeman, šéf českých financí Andrej Babiš, ministr dopravy Dan Ťok i další politická elita. Davy lidí snědly stovky párků, hektolitry gulášovky či zelňačky... Sama dálnice ale pořád za moc nestojí. „Himmel hergot, co je to za aušus?“ říkal si možná v duchu jeden z pozvaných, Stanislav Tillich, premiér Saska...

Co je špatně?
Sotva silničáři dálnici slavnostně otevřeli, hned uzavřeli dvoukilometrový úsek kolem Litochovic nad Labem. Jezdí se jen v jedné polovině, která je rozdělena do obou směrů. Důvodem je nestabilní podloží, které se prý znovu pohnulo. Premiér Sobotka hned prohlásil, že by se problematický úsek, kde se při stavbě v roce 2013 sesunul svah, mohl zase úplně zavřít. Podrobnosti chce premiér vysvětlit od ministra dopravy: „Chci, aby informoval vládu o tom, jak reálně vypadá situace a jaká se předpokládají opatření,“ přál si důrazně Bohuslav Sobotka. Vesnice slaví
Včera nový úsek D8 poprvé zakusil pondělní dopravní špičku. Ulevilo se okolním vesničkám, jejichž obyvatelé byli většinou nadšení. „Všichni si oddychneme. Někdy mi trvalo i deset minut, než jsem přešla silnici,“ řekla Ivana Kavinová (52) z Velemína, který se díky dokončení dálnice zbavil téměř všech kamionů. Jak dlouho se ale bude po novém úseku »dé osmičky« jezdit, to se zatím neví. Včera večer o tom znovu jednala vláda.

Trvalo to 32 let...
Stavba 94 kilomatrů dlouhé D8 začala v roce 1984, první úsek mezi Řehlovicemi a Trmicemi je v provozu od roku 1990. Zprovozněním úseku Lovosice – Řehlovice se stala D8 pátou dálnicí v Česku, která je řidičům k dispozici v celé plánované délce (po D2, D5, D10 a D46). Vede z Prahy na sever na hranice s Německem, kde na ni navazuje dálnice A17 do Drážďan.


Dálnice se »bojí« i navigace!
Přestože většina navigačních systémů už v sobotu zanesla nový úsek D8 do svých map, stejně řidiče navádí, aby jeli do Drážďan raději přes Velemín, Záhoří, Žim a na D8 znovu najeli až u Řehlovic.

Spory, a pak sesuv!
Výstavba posledního úsek D8 z Lovosic do Řehlovic začala v roce 2007. Brzdily ji dlouhé spory s ekologickými aktivisty a před čtyřmi lety byl alespoň otevřen úsek Lovosice – Bílinka. V roce 2013 pak výstavbu zbrzdil sesuv 500 tisíc kubíků zeminy. Poslední část D8 měla stát 8,9 miliardy, ale rozpočet se zvedl o 1,2 miliardy a další stamiliony spolklo zabezpečení po odstranění sesuvu.
Autobus rychlejší než vlak
Berlín je po Mnichově a Norimberku dalším velkým německým městem, kam bude z Prahy rychlejší dojet autobusem než vlakem. Nový úsek D8 (pokud bude dobře fungovat) totiž autobusům zkrátí cestu podle odhadů o 15 až 30 minut.

Geolog: Je to nebezpečné...
Není to ani měsíc, co v pořadu ČT Otázky Václava Moravce geolog Vladimír Cajz varoval před otevřením posledního úseku D8 kvůli nestabilnímu podloží. „Znám geologickou stavbu. Vím, že je to nebezpečné od samého počátku, a obávám se, že veškerá nebezpečí ještě nejsou ošetřena,“ uvedl. Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl oponoval, že Cajz nemá aktuální údaje. Podle ministerstva dopravy mohl za sesuv půdy nedaleký kamenolom. Nyní se na dálnici jezdí, i když jen jedním pruhem. Proč asi?



Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.