Nejstarší dopravní značka v Evropě v ohrožení: Chtěli ukrást čubovník! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

čtvrtek 25. dubna 2024

Svátek slaví Marek, zítra Oto

Nejstarší dopravní značka v Evropě v ohrožení: Chtěli ukrást čubovník!

Vzácná technická památka málem skončila v rukou zlodějů.
Vzácná technická památka málem skončila v rukou zlodějů. (Foto Aha! – Jiří Čada, www.postovnimuzeum.cz)

Česko málem přišlo o svou chloubu: nejstarší dopravní značku v Evropě.  Brzdový kámen zvaný také čubovník, zřízený patentem císařovny Marie Terezie (†63), chtěli odnést zloději. Technickou památku naštěstí zachránil bdělý myslivec.

Josef P. se vracel nad ránem z lesa domů. U brzdového kamene u obce Petrovice na Humpolecku uviděl zaparkovanou dodávku s mechanickou rukou a dva neznámé muže. „Stáli s tím autem v silnici tak blbě, že jsem na ně zatroubil,“ vzpomíná Josef. Oba muži prý vzápětí naskákali do dodávky a z místa odjeli. „Teprve ráno mi došlo, že ten sloup asi chtěli odvézt,“ dodal náhodný zachránce. A není to poprvé, kdy čubovník padl do oka chmatákům.

„Slyšel jsem, že odvézt ten sloup se pokoušeli už v minulosti. Dokonce byl i přeražený,“ říká předseda osadního výboru Josef Bloudek z Petrovic. Brzdový kámen býval v minulosti natřený na bílo, jen vytesaný reliéf smykové brzdy neboli čuby byl černý. Od poloviny osmnáctého století upozorňoval formany, že mají z prudkého kopce přibrzďovat  jednoduchou brzdou, která blokovala kola.

Čubovník stával vždy na levé straně vozovky, protože tehdy se jezdilo vlevo. Současný přírodní vzhled má kamenný pilíř poté, co jej humpolecký městský úřad nechal před časem celkově zrestaurovat. Právě to asi přilákalo pozornost chmatáků. Pokud by se jim zlodějina povedla, vzácná technická památka by asi skončila jako dekorace v zahradě u nás nebo v sousedním Rakousku.


Víte, že...
...brzdové kameny byly zavedeny na říšských silnicích patentem Marie Terezie (1717 – 1780) z roku 1778. V roce 1851 byly nahrazeny dřevěnými tabulemi. Název čuba pro smykovou brzdu nesouvisí s fenkou, ale pochází z německého slova Schub, tedy smyk.

Brzdili smykem
Formani brzdili z prudkého kopce smykovou brzdou tedy čubou.  Šlo o kus železa se žlábkem, který býval připevněný řetězem k zadnímu kolu vozu. To se pak zablokovalo a vůz pak jel z kopce smykem. Tím se zpomalil a snižovalo se riziko nehody. Stružka a zatáčka
První »oficiální« značky
Dopravní značky se vyvíjely postupně po celém světě. Na území Československa bylo v roce 1935 zavedeno prvních šest oficiálních značek. Modrých. Dlouhých devět let poté, co jejich podobu a význam stanovila Pařížská konvence. O tři roky později přibyly na českých silnicích, kde se ještě jezdilo vlevo, další. K dnešní podobě se pak dopravní značení přiblížilo během protektorátu. A auta se přesunula na pravou stranu.
Stůj, dej přednost v jízdě!
Tak tahle značka byla zavedena během protektorátu Čechy a Morava. Během let se měnila až k dnešní podobě, význam však zůstával stále stejný. Dát přednost. Vždycky!
1939 - První stopka měla tvar trojúhelníku – červený rámeček a bílá písmena na modrém podkladu.
1951 - Červený trojúhelník se přesunul do kruhu, nápis STOP se zbarvil do černa.
1975 - Poslední změna přišla před 41 lety, místo kruhu je nyní na křižovatkách červený osmiúhelník s bílým nápisem.

Dálnice přijela v roce 1971
Zatímco čubovník nutil formany za Marie Terezie brzdit z kopce, 1. července 1971 se objevila zcela nová značka umožňující spěchat s větrem o závod. Dálnice! Právě se otevíral první úsek D1 mezi Prahou a Mirošovicemi.



Přečtěte si
Josef124
25. 9. 2022 • 21:24

Takových skvostů by si měli lidi vážit. To jsou krásný značky. Ne jako ty, co jsou u silnic jinak. Mně se třeba vůbec nelíbí. Stačí se podívat třeba tady http­s://ww­w.do­prav­nizna­ceni­.com/ , kde je jejich přehled. Jedna značka horší než druhá. Já bych brala nějaký barevný značky, ať je to kolem silnic veselý .

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.