Češi a REKLAMACE: Jak se domoci práv bez papírové účtenky! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

úterý 23. dubna 2024

Svátek slaví Vojtěch, zítra Jiří

Češi a REKLAMACE: Jak se domoci práv bez papírové účtenky!

Ztratili jste účtenku? Nezoufejte, reklamovat můžete i tak.
Ztratili jste účtenku? Nezoufejte, reklamovat můžete i tak. (Foto scom)

Každý druhý Čech musel loni reklamovat nějaké zboží nebo službu. Jenže reklamací by ve skutečnosti bylo ještě daleko víc! Řada lidí to totiž vzdá kvůli ztracené nebo vybledlé účtence.

Kvůli ztrátě nebo vyblednutí účtenky zboží nereklamuje 56 % lidí! A úplně zbytečně. Stačí totiž účtenku třeba vyfotit mobilem a při reklamaci pak jako doklad o koupi ukázat její fotku. Jenže řada zákazníků o téhle možnosti vůbec neví. Zjistil to výzkum společnosti STEM/ MARK, podle kterého ví o možnosti reklamace s fotkou účtenky jen 41 % lidí. „Jako doklad při reklamaci nemusí sloužit jen papírová účtenka. Koupě se dá prokázat i originálním obalem, specifičností zboží, které nikdo jiný neprodává, a dokonce někdy i svědeckou výpovědí,“ vypočítává další možnosti Jan Pivoda z právního oddělení Air Bank. Nejjednodušší je ale podle něj mít uloženou elektronickou účtenku, ať už originální, nebo kopii té papírové. „Nezabere to žádné místo a prodejce by měl tento doklad bez problémů uznat,“ radí Pivoda.

Lidé věří papíru

Pouze 4 lidé z 10 tuší, že při reklamaci můžou použít i elektronickou kopii papírové účtenky. Většina totiž stále nejvíc důvěřuje originálním dokladům, ať už v papírové (98 %), nebo elektronické (89 %) formě. Nadpoloviční většina (64 %) věří, že prodejce při reklamaci uzná výpis z účtu se záznamem o koupi, a každý druhý si to myslí o papírové kopii účtenky. Pravdu mají všichni. Zákon o ochraně spotřebitele totiž říká, že při reklamaci musí zákazník dokázat, že u prodejce zboží koupil. O originálním dokladu se v něm nemluví.

Výpis z účtu není vždy jistota

Prodejci přijímají kopie dokladů a výpisy z účtu většinou bez problémů. Důležité je ale slovíčko většinou. S papírovou kopií účtenky, kterou k reklamaci podle průzkumu využilo 16 % dotázaných, všichni neuspěli. Štěstí nemělo 5 % reklamujících. Vždy ale obchodníci umožnili reklamaci s papírovým výpisem z účtu a elektronickou kopií účtenky. Nejhůř dopadli lidé, kteří použili elektronický výpis z účtu se záznamem o nákupu. Každého druhého prodejci odmítli.

6 rad, jak vyzrát na reklamace

Bojíte se reklamovat zboží nebo služby z obavy před nepříjemnými prodavačkami? Nedejte se! Stačí znát svá práva a trvat si na nich.

Vyfoťte si papírovou účtenku mobilem

Prodejce musí fotku jako doklad o koupi uznat. Kromě originální papírové nebo elektronické účtenky jako doklad při reklamaci poslouží fotografie účtenky v mobilu, výpis z účtu, starší reklamační protokoly, originální obal nebo třeba to, že zboží u nás nikdo jiný neprodává.

Krabice schovávat nemusíte

Zboží k reklamaci nemusíte nosit v originální krabici. Ta je potřebná jen v případě, kdy obchodník umožňuje zákazníkům vrátit zboží. „Vrácení nebo výměnu zboží nabízí řada obchodů. Pak se ale nejedná o reklamaci, a je tedy nutné dodržet podmínky prodejce. Ten může požadovat například navrácení zboží v původním obalu, našité visačky nebo předložení účtenky,“ uvedl právník Pivoda.

Nenechte se odbýt

V obchodě musí být po celou otevírací dobu přítomný pracovník, který je pověřený přijímáním reklamace. Nenechte se proto odbýt třeba tvrzením prodavače, že reklamaci přijímá pouze pan vedoucí, který je zrovna na dovolené.

Maximum je 30 dní

O reklamaci musí prodejce rozhodnout ihned, ve složitějších případech do tří dnů. Na vyřešení reklamace má maximálně 30 kalendářních dnů. „Prodejce by se měl snažit reklamaci vyřešit bez zbytečného odkladu. Pokud to nestihne do třiceti kalendářních dnů, může zákazník od kupní smlouvy odstoupit,“ vysvětluje Pivoda.

Při opakování vady chtějte peníze zpět

Pokud se i po opravě výrobku projeví stejná nebo další vada, můžete požadovat opravu, nové zboží, slevu nebo vrácení peněz.

Výměna záruku neprodlouží

Dejte si pozor na výměnu zboží za reklamovaný kus. Pokud prodejce nabízí výměnu reklamovaného zboží, nezačíná automaticky běžet nová dvouletá záruka, ale dál platí původní záruka. „Pokud hrozí, že se vada bude opakovat, může být lepší nechat si vrátit peníze, zboží si koupit znovu a mít tak zas plnou 24měsíční záruku,“ radí právník.

 

Přečtěte si
Články odjinud

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.