AIRBAG: Když se padá do měkkého
Automobilové airbagy sice stále považujeme za výstřelek moderní techniky, ale jejich historie je delší než třicet pět let. Do aut se začaly sériově montovat pouhých patnáct let po zavedení bezpečnostních pásů.
Léta vývoje z nich udělala dokonalý prostředek, který jen v Česku zachrání před smrtí nebo těžkým zraněním tisíce lidí ročně. Ale jak vlastně moderní airbag funguje?
1. Airbag řidiče
Má objem kolem 60 litrů a nafoukne se za 30 až 40 milisekund rychlostí kolem 300 km/h a vydá ohlušující ránu o síle 170 decibelů. To je o polovinu více než hluk startující stíhačky.
2. Airbag spolujezdce
Má objem kolem 90 litrů a nafoukne se za 60 milisekund.
3. Boční airbag
Má objem kolem 20 litrů a nafoukne se za 15 milisekund.
4. Okenní airbag
Bývá běžnou výbavou dražších velkoprostorových automobilů.
Kam sahá jeho historie?
Airbag si nechal patentovat Američan John W. Hetrick už v roce 1952, tedy čtyři roky před uvedením prvního automobilu s bezpečnostními pásy. Na první praktické využití si ale tento vzduchový vak ještě pár let počkal. Teprve v roce 1967 totiž bylo vynalezeno fungující čidlo, které airbag spolehlivě aktivovalo.
Kdy bylo prodáno první auto s airbagem?
Vůbec poprvé si zákazníci mohli vyzkoušet tento nový bezpečnostní prvek v chevroletech z roku 1973. Američané tehdy bezpečnostní pásy používali jen neradi, a tak airbagy přivítali. Statistiky úmrtnosti při dopravních nehodách se ale k lepšímu příliš neposunuly. Už tenkrát vývojáři zjistili to, co musí dodnes opakovat řidičům: airbag není bez bezpečnostních pásů účinný!
Dnes jsou běžnou výbavou
Pokud byste přišli do autosalonu s požadavkem, že chcete auto bez airbagů, asi by na vás koukali jako na blázna. Vzduchový vak alespoň na straně řidiče totiž už pár let patří ke standardní výbavě i těch nejlevnějších automobilů. Samozřejmostí je i přední airbag spolujezdce. Stále častěji se můžete setkat i s airbagy bočními, hlavovými nebo kolenními. U velkoprostorových vozů se osvědčil i vzduchový vak připomínající záclonu, který zastíní všechna boční okna naráz.
Jak pracuje čelní airbag?
Samotný náraz zaznamenají čidla, která jsou umístěná na různých místech auta. Řídicí jednotka pak rozhodne, jaké airbagy aktivuje. Do vybraných airbagů pošle signál, který rozpálí elektrickou roznětku. Ta spustí chemickou reakci několika tuhých látek, na jejímž konci vzniká neškodný dusíkový plyn. Ten během zlomku vteřiny airbag nafoukne. Samotný vak je vyrobený z nylonové látky a hned po nafouknutí začne plyn vypouštět připravenými otvory.
Pro motorky….
Nedávno byl představen i první skutečně fungující airbag pro motorky. Od letošního roku ho na svůj model Gold Wing montuje Honda. Motocyklový airbag funguje v podstatě stejně jako ten automobilový. Při čelním nárazu, který je pro jezdce nejnebezpečnější, by jej měl ochránit a také zpomalit případný skluz po silnici.
Práce airbagu po tisícinách sekundy (ms)
0 ms auto naráží do překážky
25 ms čidlo zaznamenává náraz
30 ms zapaluje se roznětka a airbag protrhává polstrování
60 ms airbag je zcela nafouknutý
90 ms řidič naráží do airbagu a ten se začíná opět vyfukovat
100 ms řidič se vrací do původního posezu
150 ms je po všem, airbag je vyfouknutý a řidič sedí v původní poloze
Tohle všechno trvalo jen málo přes desetinu sekundy, což je jedno mrknutí oka. Při nárazu zboku jsou deformační zóny auta výrazně menší, a tak se výstřel airbagu odbude ještě zhruba třikrát rychleji.
Autor: Jan SKÁLA
Foto: archív