Ten zákon je paskvil! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

čtvrtek 28. března 2024

Svátek slaví Soňa, zítra je Velký pátek / Taťána

Ten zákon je paskvil!

Šéfredaktor Světa motorů s novým silničním zákonem nesouhlasí.
Šéfredaktor Světa motorů s novým silničním zákonem nesouhlasí. (: archiv)

PRAHA – Šéfredaktor motoristického časopisu Svět motorů Ondřej Běhal (32) tepe do nového silničního zákona a bodového systému už dlouho. Tvrdí, že některé tresty jsou příliš tvrdé a na jiné přestupky zase zákon vůbec nemyslí. „Ten zákon je špatný. Měl by se opravit,“ říká.

A myslí si to i policisté, proto je teď na silnicích skoro nevidíte, tvrdí šéfredaktor Světa motorů

Myslíte, že je zákon špatný jako celek?
„Nechtěl bych být brán jako člověk, který tvrdí, že celý zákon je špatný. Zavedl spoustu dobrých věcí, jako je třeba celodenní svícení, autosedačky pro děti na všech silnicích nebo okamžité odebírání řidičáku opilcům za volantem. Určité zpřísnění pravidel bylo potřeba. I když i minulá pravidla byla celkem přísná, jenom je policie nedokázala ve spolupráci s úřady dostatečně využívat.“

Ale nový zákon má velmi problematické pasáže…
„Úplně nejproblematičtější pasáží je bodový systém. Nějaká podoba bodového systému může přispět k vyšší bezpečnosti. Ale to, co se tady vymyslelo, je prostě špatně. Tresty jsou neúměrně tvrdé při postihování některých přestupků. A na jiné přestupky zase bodový systém úplně zapomíná.“

Které tresty jsou podle vás příliš tvrdé?
„Třeba tresty za zakázané předjíždění. V českém bodovém systému za něj dostanete šest bodů z dvanácti možných. A můžou vám za to hned vzít řidičský průkaz. A nebezpečné předjíždění je definováno tak, že je to předjíždění vozidla v případech, kdy je to zákonem zakázáno. Což je prakticky ve všech případech.“

Takže to vůbec nerozlišuje reálné situace, které se na silnicích stávají…
„Můžeme dát příklad. Z vedlejší silnice vám vjede do cesty traktor. V křižovatce a značný kus za ní předjíždět nesmíte. Takže byste měli šlápnout na brzdu, i když vzadu máte spící děti, které si prudkým brzděním můžou ublížit. Každý soudný člověk, který vidí, že má proti sobě volno, tak prostě předjede. A nikoho neohrozí. Ale policisté vám za to dají šest trestných bodů, pokutu 5 až 10 tisíc korun a okamžitě na pár měsíců seberou řidičák.“

Kdežto německý bodový systém to nepostihuje tak tvrdě.
„Mají to mnohem rozpracovanější. Zakázané předjíždění mají rozdělené do devíti různých přestupků, za které hrozí sankce od 30 eur do 125 eur a trest 0 až 4 body z 18 možných. To vyčítám českému bodovému systému. Můžete udělat přestupek, kterým nikoho neohrozíte. Nebo přestupek, kterým ohrozíte spoustu lidí a může vzniknout tragická dopravní nehoda. Ale český bodový systém to nezohlední a potrestá vás v obou případech úplně stejně! Hází normální řidiče s piráty do jednoho hrubého pytle. Německý systém má navíc tresty mnohem nižší.“

A co vysoké tresty za rychlost?
„Nový český zákon trestá jakékoli překročení rychlosti minimálně dvěma trestnými body. Třeba jen o kilometr v hodině. V Německu se začíná bodovat, až když překročíte rychlost o dvacet kilometrů v hodině. Do té hranice mají jen peněžní tresty. Překročíte o deset kilometrů mimo obec? Dostanete pokutu deset eur. To je symbolická pokuta, aby si člověk uvědomil, že udělal chybu. Všichni vědí, že je to přestupek, ze kterého se nestřílí. U nás za to jsou dva body z 12. V Německu začínáte na 1 bodu z 18, ale to musíte překročit o více než dvacet kilometrů v hodině. I pokuty jsou výrazně nižší než u nás.“

Lidé v Česku se tím pádem při sledování tachometru mnohem méně soustředí na jízdu…
„Takže můžou ohrozit chodce, motorkáře, nedat přednost, přejet červenou… Tohle se v poslední době trochu zklidnilo. Ale jen proto, že ze silnic zmizeli policisté. Je to paradoxní. Máme zákon s neuvěřitelně přísnými postihy, ale není nikdo, kdo by přestupky kontroloval. Policisté úplně zmizeli ze silnic. Měří na několika notoricky známých místech, dělají zátahy na alkohol, ale aby sledovali většinu přestupků, které by sledovat měli, to nedělají. Za poslední měsíc jsem najezdil 10 tisíc kilometrů. A viděl jsem jedinou policejní hlídku.“

Proč se to stalo?
„Podle zkušeností, které máme, sami policisté považují většinu pasáží z nového zákona za příliš tvrdé, tak podle toho prostě netrestají. To je paradox. Dojde to až k tomu, že lidé, kteří jezdili jako prasata, poznají, že tak můžou jezdit zase. Protože je nikdo nekontroluje. A jestli se policisté vrátí na silnice a začnou plnou silou uplatňovat bodový systém, tak odpor proti zákonu výrazně zesílí. Zatím není tak silný, protože málokdo o body přišel. Vypadá to, že policie spoléhá na to, že řidiče bodový systém vystrašil a budou se chovat slušně. Ale ve chvíli, kdy řidiči zjistí, že policisté na silnicích chybí, tak se to rozjede znovu a hůř.“

A co parkování na místech pro invalidy? Za to vám hned seberou řidičák stejně, jako se to povedlo Jaromíru Jágrovi…
„Parkování na místě vyhrazeném pro invalidy považuju za nemravný přestupek. Ale může se stát, že značky nejsou vidět. Když se to stane Jágrovi, který tady nežije, tak je to spíš úsměvné. Ale když se to stane někomu, koho to auto živí, tak si může hodit provaz. Pokuta 5 až 10 tisíc korun, budiž. Ale je to přestupek, kterým nikoho neohrozíte. Takže odebrání řidičáku je fakt neúměrný trest.“

Existují i nějaké další příklady příliš tvrdých trestů?
„Poslední je příklad kluka ze Zlína, který se vlastní vinou vyboural na kole. Měl těžké zranění, ale policisty vůbec nezajímal jeho zdravotní stav. Měli jen dvě starosti – aby mu změřili alkohol, potvrdilo se, že nepil. A aby řekli rodičům, že dostane pokutu 25 – 50 tisíc za to, že způsobil dopravní nehodu s těžkou újmou na zdraví.“

To je přece absurdní…
„Náš zákon nerozlišuje, jestli zranění způsobil sobě nebo jinému. Udělal újmu jen sám sobě a ještě dostane minimálně 25 tisíc pokuty. To je podle mě nehumánní. Stejné je to i v autě. Nikomu neublížíš, jen sám sobě, a dostaneš šílenou pokutu, sedm trestných bodů a ještě minimálně rok bez řidičáku. Už jen to zranění ti může vyřadit ze života a tyhle vysoké sankce ti ho můžou úplně zničit. To jsou donebevolající věci, které celý ten zákon degradují. Ministr Šimonovský tvrdil, že to bude bič na piráty, ale zatím zákon mnohem víc postihuje normální řidiče, kteří dělají běžné a nepříliš nebezpečné chyby.“

Ale stoupenci argumentují, že se snížil počet nehod, raněných i obětí.
„To je samozřejmě pozitivní trend. Ale je potřeba připomenout, že co se týče počtu mrtvých a raněných, tak byl už před zavedením bodového systému. Statistický pokles nehod je navíc podle mne daný pouze tím, že se musí hlásit bouračky se škodou od padesáti tisíc výš. Dříve to bylo nad dvacet tisíc. Takže si myslím, že počet nehod poklesl jen proto, že se mnoho bouraček vůbec nehlásí. Drobných nehod je podle mého pořád strašně moc. Jsou způsobené právě tím, že se lidé více dívají na tachometr než před sebe, a nedodržováním bezpečné vzdálenosti. To, že se na vás řidič zezadu lepí, je v Německu trestané dost přísně a náš systém to nepostihuje vůbec...“

Problém je také s výší pokut…
„Ve většině států má policista nějaké rozpětí a přestupky může řešit od domluvy přes různé výše pokut. To tady chybí a výše pokut je paušalizovaná – co přestupek, to na papíru daný flastr. A některé pokuty jsou opravdu nesmyslně vysoké. Je dost úsměvné, že díky poslancům sociální demokracie prošel naprosto antisociální zákon, který sebere dědovi bez pardonu čtvrtku důchodu za to, že si zapomněl v létě rozsvítit...“

Co s tím?
„Určitě předělat, a to co nejrychleji. Problém je v tom, že zatím není vláda... I proto si myslím, že aktivita ze strany policie je taková, jaká je – téměř nulová. Nechtějí horentně rozdělovat body, když by pak třeba proběhla hromadná amnestie.“

Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.

Známé celebrity
Adéla Gondíková • Agáta Hanychová • Alice Bendová • Andrea Verešová • Anife Vyskočilová • Anna Geislerová • Bolek Polívka • Dagmar Havlová-Veškrnová • Dagmar Patrasová • Dana Morávková • Dara Rolins • Dominika Mesarošová • Ester Janečková • Eva Holubová • Ewa Farna • Gábina Partyšová • Hana Krampolová • Hana Maciuchová • Hana Zagorová • Heidi Janků • Ilona Csáková • Inna Puhajková • Iva Janžurová • Ivana Chýlková • Ivana Gottová • Iveta Bartošová • Jan Kraus • Jana Boušková • Jaromír Jágr • Jiří Krampol • Jiří Langmajer • Jiří Paroubek • Jiřina Bohdalová • Karel Gott • Karel Roden • Kateřina Brožová • Klára Issová • Květa Fialová • Lejla Abbasová • Leoš Mareš • Libuše Šafránková • Lucie Bílá • Lucie Borhyová • Lucie Vondráčková • Mahulena Bočanová • Marta Jandová • Martin Dejdar • Martina Gavriely • Michaela Maurerová • Michaela Ochotská • Michal David • Monika Absolonová • Naďa Konvalinková • Naďa Urbánková • Oldřich Kaiser • Ondřej Gregor Brzobohatý • Ornella Štiková • Petr Janda • Petr Kolář • Petr Rychlý • Petra Faltýnová • Petra Janů • Richard Genzer • Simona Krainová • Simona Stašová • Taťána Kuchařová • Tatiana Dyková • Tereza Kostková • Tereza Voříšková • Tomáš Klus • Tomáš Řepka • Václav Vydra  • Veronika Žilková • Vilma Cibulková • Vojtěch Kotek • Zlata Adamovská