Zachrčí, škytne, začmoudí a... NIC! Jak připravit auto na břečku a náledí?
Fujavice, na vozovce vrstva ledu, případně hluboká sněhová břečka. Tak si většinou lidé představují jízdu v autech po zimních silnicích. Situace je většinou trošku jiná. V Česku se jezdí na mokru, náledí, sníh a pochopitelně také sucho bývá v menšině.
Nedělní Aha! vám poradí!
Přesto je lepší se na zimní jízdy připravit. Obyčejně bývají totiž náklady na opravu auta (v lepším případě) vyšší, než stojí sada zimních pneumatik.
Co je třeba udělat:
1. PŘEZOUT NA ZIMNÍ GUMY
Sice existuje řada výmluv proč tak neučinit (mám auto s pohonem všech kol, jezdím jen ve městě...), přesto důvodů k používání gum označených na boku písmeny M+S stále přibývá. Už jen proto, že když potřebujete jet z Prahy do Brna, museli byste u Humpolce z dálnice odbočit. Aby gumy správně fungovaly, musejí být na všech kolech, musejí mít vzorek alespoň 4 milimetry hluboký a neměly by být kvůli stárnutí směsi starší než 4 roky.
2. ZKONTROLOVAT AUTO
Málokdo to sice dělá rád, ale pár úkonů, pokud nezamíříte rovnou na zimní prohlídku do servisu, zvládnete i na parkovišti před domem. Vyplatí se zkontrolovat funkčnost světel, doplnit nemrznoucí kapalinu do ostřikovačů a uvědomit si, v jakém stavu je akumulátor. Pokud špatně startuje už na podzim, je téměř jisté, že při minus patnácti už neodjedete.
3. DOPLNIT ZIMNÍ VÝBAVU
Samozřejmostí by měla být škrabka, rukavice, pokud jezdíme do horských oblastí, pak i řetězy, smetáček na ometání sněhu, hodit se může i lopatka a pytlík s pískem. Pokud jste si koupili nové řetězy, určitě by bylo dobré si vyzkoušet jejich nasazování dříve, než zůstanete stát v kopci a troubící auta za vámi vám tuto činnost dost znepříjemní.
4. VYZKOUŠET SI CHOVÁNÍ AUTA NA KLUZKÉM POVRCHU
Můžete být sebelepší a sebezkušenější řidič, náhlá námraza například při vjetí na můstek v lese překvapí alespoň jednou za zimu každého. Pak se určitě bude hodit, když si například na zasněženém prázdném parkovišti před obchoďákem v noci vyzkoušíte, jak se zvládá přetáčivý smyk.
Řetězy nemusejí být jen kovové
Je to určitě tip na vánoční dárek pro motoristy. Letos se na trhu objevila novinka v podobě textilních návleků. Ty podle údajů výrobců i několika nezávislých testů dokážou autu na sněhu a ledu zajistit podobné jízdní vlastnosti jako klasické ocelové řetězy. Výhoda je, že se dají na kolo navléci podobně jako třeba ponožka na chodilo, problém je, že se při jízdě na suché silnici (například v alpských tunelech) zničí.
Zásady jízdy na ledu a sněhu
● nechávat si mnohem větší odstup od aut před vámi – brzdná dráha je v porovnání se suchou silnicí na mokru dvakrát delší, na sněhu pětkrát delší a na ledu dokonce až desetkrát delší
● do kopce jezdit kvůli zamezení protáčení kol na vyšší rychlostní stupeň než obvykle
● brzdit převážně motorem, a pokud je nutno zpomalit pomocí brzdového pedálu, je třeba nebrzdit prudce a vždy s koly v přímém směru
● při rozjíždění přidávat plyn velmi pomalu, a když kola začnou prokluzovat, je třeba přeřadit na vyšší stupeň