Záření z mobilů: Jak je skutečně nebezpečné? | Ahaonline.cz

sobota 20. dubna 2024

Svátek slaví Marcela, zítra Alexandra

Záření z mobilů: Jak je skutečně nebezpečné?

Děti by měly denně volat maximálně 30 minut.
Děti by měly denně volat maximálně 30 minut. (Profimedia.cz)

PRAHA – Je záření z mobilních telefonů nebezpečné, či není? Na toto téma už existuje ve světě na 40 000 studií. Většina z nich se shoduje na třech věcech: 1. Pro dospělého člověka neobnáší běžné telefonování mobilem žádné riziko poškození zdraví. 2. Pokud ale někdo telefonuje několik hodin denně, určité zdravotní problémy nastat můžou. 3. U dětí je nebezpečí větší a vědci i lékaři doporučují, aby bylo u dětí do 12 let užívání mobilů zakázáno.

Jak působí záření z mobilního telefonu na lidské tělo?
„Záření může v imunitních buňkách vyvolat nadměrnou aktivitu. Pokud člověk neustále telefonuje, obranné mechanismy těla se brzy vyčerpají.
Následky: poruchy spánku, bolesti hlavy, stavy vyčerpání, deprese...“

Jak se chránit, pokud telefonuji několik hodin denně?
„Používejte při hovoru handsfree sadu (kabel se sluchátkem v uchu) a mobil držte nejméně metr od těla. Záření se tak zredukuje až 50x.“

Existuje prostředí, kde je záření nejintenzivnější?
„Třeba v oblasti se špatným signálem telefon vysílá při plném výkonu, aby na vzdálenou anténu »dosáhl«. Nedoporučuje se také volat v autě – za jízdy musí mobil vyzařovat až o 20-30 % víc, aby udržel spojení. Pokud už volat v autě musíte, používejte handsfree či si aspoň otevřete okénko…“

Jsou děti ohroženy zářením z mobilů více?
„Ano, dětské buňky vstřebávají více radiace. Děti mají tenčí lebeční kost a záření snáze prostupuje do mozku.“

Jak dlouho by měly děti nejvýše telefonovat?
„Půlhodina denně je v pořádku, ale nesmí to být v kuse.“

Existují typy mobilů, které jsou pro děti vhodnější?
„Ploché mobily mají anténu velmi blízko hlavy. Pro děti se tedy spíše hodí tzv. »véčka« (zaklapávací nebo vysouvací), které redukují záření až o polovinu.“

Je záření mobilního telefonu škodlivé pro těhotné ženy?
„Zářící reakce se přenášejí i na embryo. Příčinou je výměna imunitních buněk mezi matkou a dítětem.“

Opravdu neexistuje žádná souvislost mezi elektromagnetickým zářením mobilu a rakovinnými onemocněními?
„Studie ukazují, že nádory se u uživatelů mobilů neobjevují častěji než u těch, kteří mobily nepoužívají. Pokud se ovšem nádor objeví, nejčastěji je to na té straně, kde telefon uživatelé drží.“

Co ostatní elektrospotřebiče?
  1. Stožáry a zesilovače radiokomunikací
    Nízké záření: mobilní telefony vydávají daleko větší záření.
  2. Wi-Fi a bluetooth
    Záření vydávané bezdrátovým přenosem internetu nebo technologií bluetooth je minimální a zanedbatelné.
  3. Bezdrátové telefony
    Základní stanice a sluchátko vyzařují zcela minimálně. Hodnoty naměřené u sluchátek byly 40x nižší než povolené hodnoty.
  4. Dětské chůvičky
    Záření vyzařuje jen část umístěná u dítěte (vysílací stanice). Přístroj u rodičů zpravidla jen přijímá. Pro bezpečnost dítěte je nejvhodnější 20centimetrový odstup – naměřené hodnoty pak klesnou hluboko pod doporučovanou hranici.
  5. Mikrovlnné trouby
    K ohřátí jídla využívají elektromagnetické pole vybudované z několika stovek wattů. Nebezpečí záření ale podle odborníků neexistuje.
  6. Indukční varné desky
    K vaření využívají tepelnou energii, vznikající v magnetických polích. Naměřené hodnoty byly 400 až 1000krát vyšší než u normálních elektrických varných desek, přesto nepřesáhly nebezpečné hodnoty. Nositele kardiostimulátorů ale odborníci před jejich používáním varují.

Známé celebrity