Auta budoucnosti
LAS VEGAS – Letos je tomu 100 let, co poprvé sjel z výrobní linky první sériově vyráběný automobil světa, model »T« od Forda. Ač automobilky udělaly za těch 100 let obrovský pokrok, vlastně stále ještě řídíme potomky tohoto vozu.
V motoru i seberychlejšího ferrari stále bije výbušné srdce spalující ropné deriváty a auto stále řídí člověk, který musí točit volantem, řadit a přidávat plyn. To se ale možná už brzy změní…
Vozy bez řidiče
Auto, které umí řídit samo sebe? Představte si, že cestou do práce si místo řízení můžete číst či brouzdat po internetu. Nebo chcete sjet autem do oblíbené hospůdky na pár piv a zase zpět? Už brzy to bude možné!
Americká automobilka General Motors právě teď na veletrhu moderních technologií v Las Vegas odhalila nový vůz, který se řídí sám bez šoféra. Stačí jen zadat cíl do satelitní navigace a auto už cestu urazí úplně samo. Vše na základě už dávno existujících technologií, jako je radar, laserové snímače a autopilot. Podle výrobce by za 10 až 15 let mohla být tato auta běžně na silnici. Už v listopadu ujel tento prototyp GM městem 100 km.
„Tohle není sci-fi, ale blízká budoucnost. Technologie už na to dávno máme a teď se jen musí auto smontovat. Auta, která se budou řídit sama, zamezí bouračkám. Nejenže ročně zachráníme tisíce životů, ale protože auta mezi sebou budou »komunikovat«, zamezíme i zácpám. Největší problém při uvedení nového modelu na trh bude ale posedlost lidí auty. Pro fůru řidičů je řízení koníček a nebudou se chtít vzdát kontroly nad vozem,“ řekl Larry Burns, viceprezident General Motors pro výzkum.
Vozy létající
Kalifornská společnost Moller tvrdí, že každou chvíli dodá na trh první létající auta, schopná letět rychlostí až 480 km/h. Jedna nizozemská firma zase sází na malé levné jednosedadlové helikoptéry…
Velké automobilky mají ale jiné cíle. Prvních 100 let vývoje automobilu bylo podle nich poznamenáno touhou po rychlejších a krásnějších vozech. Dalších 100 let bude prý ve znamení ekologie a robotiky. V návrhářských dílnách po celém světě se už pracuje na mnohem lehčích autech, která by spotřebovávala méně benzinu. Zároveň se výrobci snaží vyvinout nějaký nový druh motoru. Možností je dost. Vodíkový pohon je ekologicky přijatelný, ale nyní neexistuje infrastruktura vodíkových čerpacích stanic ani rozvodných sítí. Biopaliva, vyráběná z obilí, sice znějí ekologicky, ale pokud by došlo k jejich masovému rozšíření, způsobíme ekologickou katastrofu a hladomor.
Budoucnost je tak zřejmě v elektrických motorech. Jen se musí zdokonalit výkon a výdrž baterek. Další možnost ale je, že by si auta brala elektřinu z »inteligentních« silnic, v nichž by byly zabudovány napájecí články.
Autor: (ztr)