Jezdíte bezpečným autem? Řekneme vám to... | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

čtvrtek 18. dubna 2024

Svátek slaví Valérie, zítra Rostislav

Jezdíte bezpečným autem? Řekneme vám to...

Obrovská rána a bořící se plechy - crash test je v plném proudu.
Obrovská rána a bořící se plechy - crash test je v plném proudu. (Profimedia.cz)

Síla a rychlost nových aut je stále větší, bezohlednost řidičů ale také. Ruku v ruce s tím se zvyšují i nároky na bezpečnost cestujících. Všechny nové modely světových značek musí před uvedením na trh projít sítem složitých a náročných crash testů. Kdo nesplní požadavky na bezpečnost, jako se to stalo v nedávné době několika čínským automobilkám, nesmí v Evropě auta prodávat.

Jak takový crash test vypadá a co všechno se při něm zjišťuje? Jaké bezpečnostní prvky vlastně automobil musí obsahovat, aby mohl jít do prodeje?

Cestující dostanou zabrat
Crash testy zjišťují hlavně stupeň ochrany řidiče a spolucestujících. Proto je třeba do testovaného auta umístit figuríny, které simulují rizika číhající na osádku auta. Figuríny mají stejné rozměry a váhu jako člověk. Nejčastěji se používá klasický model cestující rodiny. Vpředu dva dospělí a na zadních sedadlech dvě děti. Zkoumají se ale samozřejmě i rizika v případě, že na předním sedadle sedí třeba dítě, nebo když jeden z cestujících není připoután. Především díky crash testům se přišlo na to, že poutat se na zadních sedadlech bezpečnostním pásem opravdu není hloupost. Pokud totiž člověk vzadu není připoután, v případě nárazu je vymrštěn na sedadlo před sebou a ve většině případů způsobí spolucestujícímu na předním sedadle smrtelné zranění. A to může být klidně pasažér vpředu připoután, a dokonce mít funkční airbag. Odborníci pracující na crash testech dávají figurínám jména, berou je jako spolupracovníky. Například automobilka Volvo má ve svém muzeu vystavenu figurínu jménem Olaf. Olaf je jednou z prvních »obětí« crash testů. Mezi zaměstnanci továrny je velmi oblíben a funguje dokonce jako jakýsi maskot.

Bezpečnost vždy na prvním místě
EU pro všechna nová vozidla, která se v Evropě mají prodávat, zavedla jednotný bezpečnostní systém, tzv. NCAP (Evropský program hodnocení nových vozů). Podle tohoto systému jsou posuzovány dva druhy bezpečnosti. První skupinou jsou aktivní bezpečnostní prvky. Posuzuje se hlavně kvalita brzd, protiblokovací systém brzd ABS, systém jízdní stability ESP, ale třeba i kvalitní uspořádání místa pro řidiče a posádku. Řidič musí vidět na všechny strany, bezpečně dosáhnout na všechny ovládací prvky, posuzuje se i klimatizace a topení ve voze. Aktivní bezpečnost je hlavně otázka prevence. Pokud přece jen k havárii dojde, přijde na řadu bezpečnost pasivní. Tedy především konstrukce karoserie a tzv. zádržné systémy jako bezpečnostní pásy, airbagy a dětské sedačky. Právě kvalitu pasivního zabezpečení se snaží stanovit crash testy.

Levná čínská auta jsou smrtící pasti
Většina světových výrobců předem počítá s vysokými požadavky na bezpečnost a svá auta už s tímto vědomím konstruuje. Trochu jiný přístup ale zvolily čínské automobilky, které se v poslední době snaží se svými levnými napodobeninami dobýt světové trhy. Když první prototypy dorazily do Evropy, odborníci byli zděšeni. Naprosto nevhodná a křehká konstrukce karoserie nevyhovovala ani těm nejjednodušším nárokům. Už při nárazu v rychlosti kolem 50 km/h dopadla posádka vozu strašlivě. Kdyby v kabině místo figurín seděli živí lidé, nepřežil by pravděpodobně nikdo. Číňané se pokoušejí speciálními bezpečnostními rámy svá vozidla vylepšit, ale zatím se jim to příliš nedaří.

  1. Kliknutím zvětšeteExistuje i několik speciálních bezpečnostních prvků.
    Například protipožární systémy, které odpojí v případě nárazu přívod paliva, vypnou palivové čerpadlo a elektrické systémy. Další specialitou je bezpečnostní sloupek volantu, který se zasune, aby neohrozil řidiče. Někdy se dokonce montují i zasouvací pedály, které mají zamezit poranění holeně a kotníků.
  2. Airbagů je několik druhů.
    Chrání v podstatě celé tělo. Hlavní jsou airbagy přední, chránící řidiče před nárazem do předního skla, nebo do volantu. Kolenní airbag chrání kolena před nárazem do tvrdé palubní desky. Boční airbag má cestující ochránit při nárazu z boku, hlavové mají tu samou funkci, ovšem jsou umístěny výše a chrání krk a hlavu.
  3. Při crash testu se zkoumá, jak se karoserie zdeformuje, co se stane s volantem, pedály a dalšími ovládacími prvky v autě.
    Ty nesmí ohrozit cestující. Důležité jsou tzv. deformační zóny, které jsou schopny náraz pohltit.
  4. Bezpečnostní pásy jsou asi nejdůležitější prvek pasivní bezpečnosti.
    Při nárazu přitáhnou tělo cestujícího k sedačce. Nepřipoutanému řidiči nepomůže ani vystřelený airbag. Naopak. Zlomí mu vaz. Pouze kombinace obou prvků zaručí bezpečnost.
  5. Velmi důležité jsou i správně zkonstruované opěrky hlavy chránící především krční páteř.
    Hlava se nesmí zalomit prudce dozadu. V poslední době se do aut montují i tzv. aktivní opěrky, které se v případě nárazu vysunou blíže k hlavě.

Vyberte si bezpečné auto

Vozy jsou při crash testech známkovány hvězdičkami. Posuzuje se víc kategorií, za každou je určitý počet bodů. Ty se sečtou a udělí se výsledný počet hvězdiček (1 nejméně bezpečný vůz, 5 nejvíce bezpečný vůz). Naše tabulka bezpečnosti je zjednodušená, pro základní informaci ale stačí! Hodnocení se týká nejnovějších verzí uvedených modelů.

*****
BMW 5, Citroen C6, Fiat Bravo, Fiat Croma, Ford Focus, Opel Corsa, Peugeot 807, Renault Clio, Renault Espace, Renault Laguna, Saab 93, Škoda Roomster, Volkswagen Golf, Volkswagen Touareg, Volvo S40, Volvo XC90.

****
Audi A3, Citroen C1, Ford Mondeo, Honda Accord, Hyundai Getz, Kia Sorento, Mazda 6, Mitsubishi Colt, Nissan Micra, Peugeot 307, Seat Ibiza, Seat Léon, Smart, Škoda Fabia, Škoda Octavia, Škoda Superb.

***
Dacia Logan, Fiat Panda, Ford Fiesta, Ford Ka, Hyundai Trajet, Chevrolet Aveo, Chrysler PT Cruiser, Mazda 121, Opel Omega, Renault Twingo, Volkswagen Polo.

**
Citroen Xantia, Fiat Punto, Fiat Seicento, Kia Karnival.

*
Brilliance BS6 (Čína), Rover 100, Jiangling Landwind (Čína). Pro zajímavost: Do této kategorie by patřila i většina starých škodovek.

Kliknutím zvětšete

Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.

Známé celebrity
Adéla Gondíková • Agáta Hanychová • Alice Bendová • Andrea Verešová • Anife Vyskočilová • Anna Geislerová • Bolek Polívka • Dagmar Havlová-Veškrnová • Dagmar Patrasová • Dana Morávková • Dara Rolins • Dominika Mesarošová • Ester Janečková • Eva Holubová • Ewa Farna • Gábina Partyšová • Hana Krampolová • Hana Maciuchová • Hana Zagorová • Heidi Janků • Ilona Csáková • Inna Puhajková • Iva Janžurová • Ivana Chýlková • Ivana Gottová • Iveta Bartošová • Jan Kraus • Jana Boušková • Jaromír Jágr • Jiří Krampol • Jiří Langmajer • Jiří Paroubek • Jiřina Bohdalová • Karel Gott • Karel Roden • Kateřina Brožová • Klára Issová • Květa Fialová • Lejla Abbasová • Leoš Mareš • Libuše Šafránková • Lucie Bílá • Lucie Borhyová • Lucie Vondráčková • Mahulena Bočanová • Marta Jandová • Martin Dejdar • Martina Gavriely • Michaela Maurerová • Michaela Ochotská • Michal David • Monika Absolonová • Naďa Konvalinková • Naďa Urbánková • Oldřich Kaiser • Ondřej Gregor Brzobohatý • Ornella Štiková • Petr Janda • Petr Kolář • Petr Rychlý • Petra Faltýnová • Petra Janů • Richard Genzer • Simona Krainová • Simona Stašová • Taťána Kuchařová • Tatiana Dyková • Tereza Kostková • Tereza Voříšková • Tomáš Klus • Tomáš Řepka • Václav Vydra  • Veronika Žilková • Vilma Cibulková • Vojtěch Kotek • Zlata Adamovská