Co ještě musíte vědět, když chcete reklamovat vadné dárky?
Vánoce jsou za námi a mnozí z nás našli pod stromečkem dárek, který z nějakých důvodů nefungoval nebo měl vadu, která nebyla při koupi zřejmá. Co teď s tím? Samozřejmě je potřeba zboží reklamovat! Jen byste měli vědět, jaká máte práva a povinnosti. Tady máte pár užitečných rad připravených ve spolupráci s odborníkem.
1) OPRAVA A VÝMĚNA ZBOŽÍ
Máte právo na dodání nové věci, případně její součásti, jestliže to není vzhledem k povaze vady nepřiměřené. Pokud není možné věc či její část vyměnit, může kupující odstoupit od smlouvy. Na výměnu nebo odstoupení od smlouvy nemáte nárok v situaci, kdy je to neúměrné a vada se dá bez zbytečného odkladu odstranit opravou, na níž má kupující právo bezplatně. Pokud si například koupíte nové rádio a je v něm uvolněný šroubek, bylo by neúměrné požadovat výměnu, když prodávající může na počkání šroubek utáhnout.
2) ODSTOUPENÍ OD SMLOUVY
Na odstoupení od smlouvy máte právo, pokud se zakoupená věc nedá opravit ani vyměnit za jiný kus stejného zboží. Dále pokud prodejce nevyřídí reklamaci do 30 dní, nebo srozumitelně nevysvětlí, proč vaši reklamaci zamítá. Důvodem k odstoupení od smlouvy je také 3 a více vad na jednom kusu zboží nebo jedna stejná vada, která se 3x opakuje.
POZOR! Chybou je vybrat si jiné zboží za stejnou cenu, což prodejci často nabízejí. Zákazník na to však není povinen přistoupit. I po zamítnuté reklamaci byste si zboží měli vyzvednout.
3) NÁHRADY
Máte právo žádat po prodejci účelně vynaložené náklady na reklamaci, například poštovné či jízdné, a to v plné výši. Může se stát, že prodejce, který Vaši reklamaci zamítne, po Vás bude navíc požadovat poplatek za neoprávněnou reklamaci, který má hradit náklady spojené s reklamací. Neoprávněná reklamace je taková, kdy vada nespadá do záruky nebo není výrobní vadou produktu. V takovém případě se braňte, máte na to právo!
Co radí ohledně reklamací odborníci z dTestu? Čtěte v tištěném Aha! pro ženy.