Rekonstrukce Karlína za 1,44 miliardy! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

úterý 23. dubna 2024

Svátek slaví Vojtěch, zítra Jiří

Rekonstrukce Karlína za 1,44 miliardy!

Fotografie
Fotografie (internal)

První vlak s cestujícími po něm projel 1. června 1850. Tehdy šlo o chloubu železničního stavitelství, první pražský železniční most. Nyní se Negrelliho viadukt dočká rozsáhlé rekonstrukce. Už ji potřeboval jako sůl. Opravy vyjdou na 1,44 miliardy korun, život se má na koleje vrátit za dva roky.

Oprava, jakou Negrelliho viadukt nepamatuje, začala včera, 167 let od jeho otevření. „I z toho je vidět, jak kvalitní práci naši předci odvedli,“ řekl Aha! Marek Illiaš, mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Vlaky se sem mají vrátit do konce roku 2019, vše má být hotové v roce 2020. I s modernizací části trati a »obsazením« mostních oblouků.

Kam na vlak
Od 4. července tu začne výluka, vlaky ve směru od Kladna skončí ve speciálně zřízené zastávce v blízkosti stanice metra Vltavská. „Ostatní spoje budou přesměrovány na jiná pražská nádraží,“ uvedl Illiaš. Vlaky od Kladna nepojedou na Masarykovo nádraží, ale skončí ve stanici Praha-Bubny.

Cesta na Ruzyň
Během oprav pak bude vybudována i odbočka na ruzyňské letiště, která by měla ulevit městské hromadné dopravě. Zhotovitelé stavby budou při rekonstrukci vycházet z dobových postupů. „Naší snahou je i použití co nejvíce původních kvádrů. Tam, kde to nebude možné, zhotovíme věrné repliky,“ dodal Illiaš.

Oblouky oživí Karlín

Už během příprav rekonstrukce opustili nájemci mostní oblouky, skončila tu i věhlasná pivnice U Fandy. Projekt architektů z organizace Centrum pro středoevropskou architekturu (CCEA) sem chce po rekonstrukci vrátit život. Místo by zde mohli najít různí soudobí řemeslníci, neziskové organizace, umělci, galerie, vzdělávací instituce, samozřejmě i bistra, kavárny či obchůdky se zbožím vlastní výroby. „Záměrem je navázat na původní výrobní charakter Karlína, byť z perspektivy 21. století,“ řekla Aha! architektka Yvette Vašourková. Otevření prvních »obloukových« podniků by mohlo proběhnout v roce 2020.

Odolal zásahům i povodni
O stavbě pokračování Severní státní dráhy z Prahy do Drážďan, rozhodlo ředitelství drah v roce 1842. Na stavbě za jeden a půl milionu zlatých (v přepočtu na dnešní koruny jde cca o 225 milionů) zaměstnaly firmy Bratři Kleinové a Vojtěch Lanna na 3 tisíce dělníků české, německé a italské národnosti. Poprvé při ní byly významněji použity zvedací stroje. První cestující po něm vlakem projeli 1. června 1850. Most se pyšní celkovou délkou 1100 metrů (se šířkou 7,6 metru). Druhý nejstarší pražský most přes Vltavu a zároveň nejstarší železničním most v Praze vůbec ustál i několik necitlivých zásahů. V letech 1952 až 1953 například přišel kvůli lepší průjezdnosti automobilů o tři oblouky nad Křižíkovou ulicí, v roce 1981 se stalo to samé nad Bubenským nábřežím. Díky zkušenostem stavitelů z povodní v roce 1845 však odolal povodni v srpnu 2002. Dnes je technickou kulturní památkou.

Víte, že...
...původně měl být vybudováním mostu pověřen Jan Perner (†30), po jeho tragické smrti při projíždění Choceňského tunelu úkol připadl Negrellimu (†59)?

Přečtěte si
Články odjinud

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.