Dražší než dům: 85 let od představení Tatry 77 | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

sobota 20. dubna 2024

Svátek slaví Marcela, zítra Alexandra

Dražší než dům: 85 let od představení Tatry 77

Fotografie
Fotografie (internal)

Aerodynamický tvar, závratná rychlost 145 km/hod., luxusní jízda, ale také cena jako za rodinný dům! Pětimetrová limuzína s ploutví Tatra 77 způsobila přesně před 85 lety naprostou senzaci.

Limuzína byla poprvé představena 5. března 1934 na pražském autosalonu. Zatímco do té doby byly standardem hranaté tvary, karoserie T 77 byla navržena tak, aby ji vzduch lehce obtékal.


Hitlerův obdiv

Futuristický model vytvořili šéfkonstruktér Hans Ledwinka (†89) a inženýr Erich Übelacker (†77). Kvůli co nejmenšímu odporu byla příď krátká a kapota nízká. To byl také důvod, proč se motor umístil nad zadní nápravu. Tatra sklízela po celém světě úspěchy. Šlo o první sériově vyráběný aerodynamický vůz na světě, který měl proudnicovou karoserii. Velké nadšení tehdy projevil také motoristický nadšenec Adolf Hitler (†56). Tvrdil, že je to vůz pro jeho silnice. Párkrát dokonce automobilku navštívil a obědval s Hansem Ledwinkou.

Jen 255 kusů
Tatra 77 v roce 1934 stála 80 000 až 100 000 Kčs. Vyrobilo se jen 255 kusů. „Bylo to luxusní osobní auto, jehož cena se blížila ve své době funkcionalistické vile. Jeho dnešní cena je nevyčíslitelná, každý existující vůz je unikát,“ řekl Aha! mluvčí automobilky Tatra Andrej Čírtek.

Drahý špás
Podle časopisu Motor Revue z dubna 1934 byla Tatra 77 opravdu nekřesťansky drahá. Vždyť běžné auto se dalo pořídit za třetinovou cenu, například Tatra 57 za 29 700 Kčs. Malý dvoudveřový Popular 995 ze Škodovky stál 18 800 Ksč, větší sedan Rapid 30 100 Ksč. Nejlacinější tehdy byla Aerovka 500 za 16 600 Kčs. O mnoho dražší pak byla jen jiná tatra. Luxusní limuzínu s číslem 80 používal i prezident Masaryk. Vyrobilo se jí jen asi tři desítky kusů a stála 195 000 Kčs.

Funguje už 169 let
Firmu, která sídlí v Kopřivnici u Nového Jičína, založil v roce 1850 Ignác Šustala. Začal výrobou kočárů a bryček, v roce 1897 v továrně vzniklo jedno z prvních osobních aut ve střední Evropě Präsident. Tatra s původním názvem Nesselsdorfer Wagenbau je třetí nejstarší existující automobilkou světa, která výrobu dosud nepřerušila. Podnik vlastní od roku 2013 ostravská společnost Tatra Trucks a.s. Dnes už automobilka osobní auta nevyrábí a zaměřuje se na těžká užitková auta do terénu.

Rychlejší model
O rok později byl vyvinut zdokonalený typ T 77 A, který měl silnější motor a rozvor (vzdálenost předních a zadních kol – pozn. red.) delší o 10 centimetrů. Tím se zlepšily jízdní vlastnosti a byla zvýšená maximální rychlost přes 150 km/h. Oproti předchozí verzi byl tento model lehce rozeznatelný. Uprostřed byl totiž umístěný třetí přední světlome


Hvězda sci-fi
Tatru 77 využili filmaři v roce 1935 v americko- -britském sci-fi filmu Transantlantic Tunnel, ve kterém se postaví podmořský tunel pod Atlantským ocenám, jenž spojuje Londýn a New York.

T 77 v číslech: 
255 tolik kusů se vyrobilo
1936-1950 výroba
8 válců
5-6 míst k sezení
1454 km/h maximální rychlost

Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.