Mustang vyrazil ze Slovenska a projel Evropou i světem! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

středa 24. dubna 2024

Svátek slaví Jiří, zítra Marek

Mustang vyrazil ze Slovenska a projel Evropou i světem!

Sen kluků v sedmdesátých letech Jawa Mustang.
Sen kluků v sedmdesátých letech Jawa Mustang. (Foto Aha! – Jiří Čada)

Na první pohled vypadal jako oplechovaná bačkora. Přesto se malý motocykl Jawa 50 typ 23 Mustang po celá sedmdesátá léta minulého století stal snem mladých kluků. Kdo ho měl, byl tehdy za frajera.

Světlo světa spatřil první prototyp dvoumístné Jawy 50 typ 23 Mustang v roce 1968 ve strojírnách v Povážské Bystrici na Slovensku. A v roce 1969, přesně před padesáti lety, sjely z výrobních linek první mustangy. A lidé se po nich mohli utlouci. Stejně tak dnes i sběratelé, mezi nimiž se cena stroje pohybuje od 10 do 30 tisíc korun.

Výrobní guláš

„V prvních letech se mustang vůbec nedostal na tuzemský trh,“ říká majitel telčského Muzea techniky Aleš Wimmer (43). Ve své sbírce Jawu 50 typ 23 Mustang má a pyšní se i její přímou předchůdkyní Jawou 05.„Všechno, co se vyrobilo, šlo na export,“ vysvětluje a vzápětí odhaluje tehdejší kejkle socialistického zahraničního obchodu. V té době si prý Italové z firmy Italemmeza do Československa jezdili pro podvozky, motory Jawa 05, ale kompletní pionýry. Doma pak z těchto komponentů montovali předchůdce československého mustanga. Ital-Jet Mustang měl vzhled skutečného motocyklu a byl až na drobnosti poskládán ze sériového pionýra. To se tu dobu zalíbilo obchodníkům podniku zahraničního obchodu Motokov začali pro změnu italské díly vozit k nám, aby tuzemský mustang mohl vzniknout. „Jednalo se zpočátku o italské světlomety, sedadla a kastlíky na nářadí,“ uvádí Aleš Wimmer.

Stroj do světa

První série byly určeny pro západoněmeckou obchodní síť Neckermann.O malé motocykly měli v různých modifikacích zájem v USA, Velké Británii, Francii, ale i v Maďarsku. U nás se mustang zpočátku dal koupit přes Tuzex, později se dostal do normálního prodeje. I tak se ale na něj muselo čekat stejně, jako když chtěl běžný Čech či Slovák přijít k automobilu. Několik měsíců bylo běžnou čekací lhůtou. Tehdy se v tuzemsku cena mustanga pohybovala okolo 4000 korun. A zájem o něj byl skutečně obrovský. Vyrobeno jich bylo přes 700 tisíc kusů.

Jawa 50 typ 23 Mustang 23 

motor: ležatý dvoudobý jednoválec o objemu
49,9 cm³
◆ převodovka: třístupňová
◆ hmotnost: 65 kg
◆ nádrž: 8 l
◆ spotřeba: 3,2 l/100 km při jízdě ve dvojici
◆ maximální rychlost: 60 km/h
◆ přesná cena: 3880 Kč (průměrná mzda v roce 1975
činila 2313 Kčs)
◆ výroba: 1969 – 1982



Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.