Světová premiéra škodovky: Tohle je nová Scala
Izraelský Tel Aviv byl včera dějištěm velké premiéry. Česká automobilka Škoda tam představila nový vůz. Její model Rapid pomalu končí, v Česku určitě, teď se na výsluní dere SCALA! Kompaktní vůz je prostorem, kvalitou i technikou o tolik dál než jeho předchůdce...
Scala je oproti Rapidu o 58 mm delší a má vyváženější proporce, střecha od půlky auta sympaticky klesá a úhledně se balí do oblé zádě. Ta se nese ve zcela odlišném duchu, než jaký razily škodovky dosud. Dominantu představuje ostrý zub lícující se spodní hranou svítilen, úzkých a nově dvoudílných. Podobně jako u současného spacebacku se budou nabízet dvě verze – levnější tradiční a dražší se zadním oknem protaženým až mezi lampy.
Hodně originálním motivem je chromovaná lišta kolem bočních dveří, která se neline po celém obvodu, ale v oblasti zadního sloupku se nenápadně vytrácí. Jednoduché a efektní řešení hodné novinky z mladoboleslavské stáje, jejíž jméno v latině znamená schody nebo žebřík. A pěkně šplhá nahoru, třeba i tím, že je první škodovkou v Evropě, u které najdeme na zádi vypsané jméno značky místo loga.
Sošku s vavřínovým věncem nevozila Praga Piccolo na kapotě nadarmo: Geniálně…
Celý článekLuxusní interiér
Sedačky vypadají už na pohled luxusně a sedí se v nich parádně. Redaktorům Světa motorů se líbil dlouhý sedák i opěradlo. Zásadním zlepšením proti předchůdci je větší šířka interiéru, takže už nesedíme tak blízko dveřím. Díky tenkým sloupkům je z vozu dobrý výhled. Scala bude chránit posádku až devíti airbagy (dva čelní, boční v předních i zadních krajních sedadlech, dva záclonové hlavové, kolenní pro řidiče). Dozadu se výborně nastupuje, místa jsou prostorná. Větší šířka je znát stejně jako vpředu, přispívá k dojmu většího vozu. Interiér je nabitý moderními technologiemi.
Ticho na cestě
Rapid mohl mít kola velká od 14 do 17 palců. Scala se o velikost posunula a nabídne 15 až 18 palců. Novinkou mezi příplatky je o 15 mm snížený sportovní podvozek se dvěma stupni tuhosti tlumičů. Celkově je podvozek o řád tišší než u rapidu.
Jak jezdí?
První dojmy? Scala se řídí podobně jako Octavia. Působí vyzráleji než současný Rapid a zachovává si typické škodovácké DNA, tedy nesnaží se v některém směru výrazně vyčnívat, aby pak v jiném zklamala. Rozjezdy jsou i s tříválcem plynulé, řízení přirozené, řazení manuálů hladké a velmi přesné. V zatáčkách působí lehce a vyrovnaně, až máte pocit, že si můžete zatáčky střihnout ostřeji, než bude manželce milé.
Místo na bagáž
Základní objem kufru 467 litrů se dotahuje na rekordmana kompaktních hatchbacků Hondu Civic s 478 litry. Potěší nižší nákladová hrana než u rapidu, průvlak na lyže, bohužel, nenabídne.
Objem kufru
Scala 467
Rapid Spaceback 415
Rapid liftback 550
Fabia Combi 530
Octavia 590