95 let na nebi! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

pátek 19. dubna 2024

Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela

95 let na nebi!

První let ČSA svěřily svému šéfpilotovi Karlu Brabencovi.
První let ČSA svěřily svému šéfpilotovi Karlu Brabencovi. (Foto ČSA, VHÚ, ČTK, ara)

Napoprvé jen oblétli letiště. Podruhé už zamířil pilot s jedním pasažerem do Bratislavy. Z pražských Kbel startovaly stroje Československých státních aerolinií (ČSA) poprvé před 95 lety.

Společnost ČSA jako státní podnik vznikla 6. října 1923 na základě schválení návrhu propagátora letectví a ministra veřejných prací Antonína Srby (†64) ministerskou radou ze 17. července 1923. „Základnu, odkud na ranvej vyjížděla letadla dalších 14 let do vzniku letiště v Ruzyni, měly ČSA ve Kbelích,“ řekl Aha! mluvčí ČSA Daniel Šabík. První let pod hlavičkou ČSA se měl odehrát 28. října na oslavu 5. výročí vzniku Československa. Nakonec kvůli velké oblačnosti a špatnému počasí šéfpilot Karel Brabenec vykroužil jen kolečko nad letištěm.


První byl novinář
Den nato už se nebe umoudřilo a dvojplošník Aero A-14 Brandenburg vzlétl. Na Slovensko zamířil s pilotem jako jediný pasažér novinář Václav König (†46). „Celých 320 kilometrů dlouhý let trval zhruba tři hodiny, na palubě s nimi cestovalo také 15 kilogramů pošty a novin. Následně, jen v listopadu 1923, se do Bratislavy vydalo 19 letů,“ uvedl Šabík.


Na úvod Záhřeb
O rok později už se trasa protáhla také do Košic. Do Brna se létalo až od roku 1926. Pak přibyly sezonní linky do Karlových Varů a Mariánských Lázní. Za hranice se ČSA vydaly až 1. července 1930, kdy letoun Ford 5AT-C zamířil do Záhřebu už pod označením letadel OK.

Pro jednoho cestujícího
Davy cestujících a servis na palubě byl před 95 lety jen fantazií. Převážně dřevěný letoun Aero A-14 typu Hansa-Brandenburg C.I. s přezdívkou Velký branďák s lakovaným plátnem na křídlech a ocasních plochách měl jen dvě místa. Pro pilota a díky demontáži řízení v zadní kabině i jednoho cestujícího. O pohodlí nemohla být řeč – na cestu se kromě letecké kukly doporučovaly teplé boty a kožich. Na lehko se začalo létat během pár měsíců ve strojích s uzavřenou kabinou a místy pro nejvíce pět pasažérů. „Od roku 1925 létal 14místný Farman F.60 Goliath,“ uvedl mluvčí Daniel Šabík.

Začalo to v roce 1920
Letectví uchvátilo Československo už od jeho vzniku. První letecké společnosti vznikaly na našem území již roku 1920. Ikarus a pozdější Falco se specializovaly na vyhlídkové lety, cestující na delší vzdálenosti přepravovaly jen zřídka. O dva roky později se sloučily v Československou leteckou akciovou společnost, Čs.L.A.S.. Ta ale dlouho nevydržela, v roce 1923 vyhlásila úpadek. Čtyři roky po ČSA byla založena také Československá letecká společnost, skončila po 12 letech v roce 1939. ČSA přežily válku i normalizaci.



Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.