95 let na nebi!
Napoprvé jen oblétli letiště. Podruhé už zamířil pilot s jedním pasažerem do Bratislavy. Z pražských Kbel startovaly stroje Československých státních aerolinií (ČSA) poprvé před 95 lety.
Společnost ČSA jako státní podnik vznikla 6. října 1923 na základě schválení návrhu propagátora letectví a ministra veřejných prací Antonína Srby (†64) ministerskou radou ze 17. července 1923. „Základnu, odkud na ranvej vyjížděla letadla dalších 14 let do vzniku letiště v Ruzyni, měly ČSA ve Kbelích,“ řekl Aha! mluvčí ČSA Daniel Šabík. První let pod hlavičkou ČSA se měl odehrát 28. října na oslavu 5. výročí vzniku Československa. Nakonec kvůli velké oblačnosti a špatnému počasí šéfpilot Karel Brabenec vykroužil jen kolečko nad letištěm.
První byl novinář
Den nato už se nebe umoudřilo a dvojplošník Aero A-14 Brandenburg vzlétl. Na Slovensko zamířil s pilotem jako jediný pasažér novinář Václav König (†46). „Celých 320 kilometrů dlouhý let trval zhruba tři hodiny, na palubě s nimi cestovalo také 15 kilogramů pošty a novin. Následně, jen v listopadu 1923, se do Bratislavy vydalo 19 letů,“ uvedl Šabík.
Na úvod Záhřeb
O rok později už se trasa protáhla také do Košic. Do Brna se létalo až od roku 1926. Pak přibyly sezonní linky do Karlových Varů a Mariánských Lázní. Za hranice se ČSA vydaly až 1. července 1930, kdy letoun Ford 5AT-C zamířil do Záhřebu už pod označením letadel OK.
Pro jednoho cestujícího
Davy cestujících a servis na palubě byl před 95 lety jen fantazií. Převážně dřevěný letoun Aero A-14 typu Hansa-Brandenburg C.I. s přezdívkou Velký branďák s lakovaným plátnem na křídlech a ocasních plochách měl jen dvě místa. Pro pilota a díky demontáži řízení v zadní kabině i jednoho cestujícího. O pohodlí nemohla být řeč – na cestu se kromě letecké kukly doporučovaly teplé boty a kožich. Na lehko se začalo létat během pár měsíců ve strojích s uzavřenou kabinou a místy pro nejvíce pět pasažérů. „Od roku 1925 létal 14místný Farman F.60 Goliath,“ uvedl mluvčí Daniel Šabík.
Začalo to v roce 1920
Letectví uchvátilo Československo už od jeho vzniku. První letecké společnosti vznikaly na našem území již roku 1920. Ikarus a pozdější Falco se specializovaly na vyhlídkové lety, cestující na delší vzdálenosti přepravovaly jen zřídka. O dva roky později se sloučily v Československou leteckou akciovou společnost, Čs.L.A.S.. Ta ale dlouho nevydržela, v roce 1923 vyhlásila úpadek. Čtyři roky po ČSA byla založena také Československá letecká společnost, skončila po 12 letech v roce 1939. ČSA přežily válku i normalizaci.