Zřícený most v Janově: Mrazivá předtucha před tragédií | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

středa 24. dubna 2024

Svátek slaví Jiří, zítra Marek

Zřícený most v Janově: Mrazivá předtucha před tragédií

Řada odborníků zkázu Morandiho mostu věštila už před lety a začalo se mu přezdívat Nemocný most.
Řada odborníků zkázu Morandiho mostu věštila už před lety a začalo se mu přezdívat Nemocný most. (Foto Reuters, Facebook, Twitter, Profimedia.cz)

Zásadní otázka, která rezonuje v souvislosti se zříceným mostem v italském Janově, zní: „Jak se to mohlo stát?“ Bohužel je však na místě neptat se »jak«, ale spíš »kdy«. Řada odborníků totiž zkázu Morandiho mostu věštila už před lety. Ostatně stavba byla kontroverzní od samého otevření v roce 1967, už tehdy se jí začalo přezdívat Nemocný most.

„Nebyl žádný důvod, proč by měl být považován za nebezpečný. Prováděli jsme množství kontrol a žádná neukazovala, že by hrozilo něco takového. Údržbové práce probíhaly prakticky neustále,“ prohlásil Stefano Marigliani z firmy Autostrade, která most provozovala. Ve svém názoru je však téměř osamocen.

Modlili se, ať nespadne

Most dlouhý 1102 metrů byl prvním betonovým mostem se zavěšenou konstrukcí na území Evropy. Stavební práce započaly v roce 1962 a už krátce po slavnostním otevření se na něm začaly uskutečňovat rekonstrukce. Právě proto si vysloužil zmíněnou přezdívku a místní se mu vyhýbali. „Jeho stav nás dlouhodobě znepokojoval. Nikdo jej nepřecházel s lehkým srdcem, modlili jsme se, aby nespadl,“ řekla po tragédii obyvatelka Janova Elizabeth.

Málo pilířů, žádná lana

Od 80. let se mluvilo o tom, že by měla být stavba s tehdy velmi netypickým designem a malým množstvím pilířů podepřena, protože konstrukce nestačila. V 90. letech mu proto byla přidána podpůrná lana – ta architekt Riccardo Morandi nepoužil, jejich funkci měl podle něj zastoupit beton. Stále více expertů se navíc shodovalo, že právě beton z 60. let už není dostatečně kompaktní. „Lidé v Janově používají most několikrát denně, nemůžeme přece žít s infrastrukturou z 50. a 60. letech,“ prohlásil před časem náměstek ministra dopravy Edoardo Rixi.

Varovali, že spadne

Ta slova dnes znějí až mrazivě. „Morandiho most do deseti let spadne. Pak si vzpomeňte, kdo z vás hlasoval proti,“ hřímal v roce 2012 na zasedání městské rady Giovanni Calvini, tehdejší prezident Svazu italských průmyslových firem Confindustria, když apeloval na odklonění dálnice mimo Janov a tím ulehčení Morandiho mostu. „Most vykazuje závady. Dříve či později bude muset být nahrazen,“ doplnil před dvěma lety stavební inženýr Antonio Brencich a upozornil na fakt, že Morandi podcenil postupnou deformaci stárnoucího železobetonu.

Starosta: Vlastně mě to ani nepřekvapilo

Tvrzení spravující firmy Autostrade o tom, že tragédii nebylo možné předvídat, vyvrátil starosta Janova Marco Bucci. „Musím říct, že zřícení mostu nebylo absolutně nečekané,“ prohlásil a naznačil tak, že žalostný stav mostu byl veřejným tajemstvím.

3 roky, 3 spadlé mosty: Byrokratický šlendrián!

Během tří let se v Itálii zřítil už třetí most! Fakt, že se dlouhodobě upozorňuje na to, že stárnoucí betonové mosty jsou rizikem a úřady přesto nic zásadního nedělají, označují italská média za byrokratický šlendrián. „Jsme jedinou rozvinutou zemí, kde takto padají mosty,“ upozorňuje geolog Mario Tozzi a dodává, že beton je pořád relativně nový materiál. „A my za pochodu testujeme, co vlastně vydrží.“ Aha! pro úplnost přidává i předchozí případy zřícení italských mostů.

28. října 2016

Na dálnici mezi Milánem a Leccem se pod kamionem zřítil nadjezd nad dálnicí. Jeden člověk zemřel, pět bylo zraněno.

9. března 2017

Dva mrtvé si vyžádalo zřícení mostu na dálnici A14 vedoucí podél jaderského pobřeží mezi městy Ancona a Loreto.

Inženýři: Blesk? Kdepak, na vině je konstrukce!

Podmáčení? Úder bleskem do pilíře? Podle expertů nelze svalovat vinu za neštěstí na počasí. „Je nesmysl, aby železobetonovou konstrukci narušil zásah bleskem,“ říká inženýr Agathoklis Giaralis a i on upozorňuje na konstrukční nedostatky a přetížení. Jeho kolega Ian Firth připouští, že dlouhodobě vystavení dešťům mohlo způsobit korozi železné výztuže odhalené kvůli drolícímu se betonu. Koneckonců i na fotkách z nedávné doby je vidět, že údržba mostu mnohdy spočívala jen v tom, že se odkryté železné konstrukce prostě zalátovaly.

Vláda na provozovatele: Rezignujte!

Italský ministr dopravy Danilo Toninelli žádá rezignaci vedení spravující firmy Autostrade: „Měla by jí být odebrána koncese ke správě dálnice, jejíž součástí je i dotyčný most, a vymáhat finanční postih.“

Rodina už na dovolenou nedojela

Když maminka Roberta Robbiana (†44) viděla v televizi zprávy o hrůze v Janově, srdce jí sevřel strach. Věděla totiž, že její syn s rodinou právě odjeli na dovolenou na Sardinii a že jejich cesta vede přes Janov. Ihned synovi zavolala, jenže telefon nikdo nezvedal. Ten totiž marně vyzváněl v autě, které se i s Robertem, jeho ženou Ersiliuo (†41) a synem Samuelem (†9) zřítilo z Morandiho mostu. Pohřební služba odvážela jejich těla, zatímco mobil stále zvonil. Robbianovi už se domů, stejně jako dalších téměř 40 lidí, nevrátí...

Zemřel kuchař i fotbalista

Andrea Cerulli (†48) hrající za amatérský fotbalový klub Portuali Voltri byl zrovna na cestě domů, kde na něj čekal malý syn. I Andrea se však stal obětí janovské tragédie. „V těchto děsivých okamžicích stojíme při rodině našeho hráče, kamaráda a skvělého chlapa, který se stal obětí tragédie na Morandiho mostě,“ vzkázal klub. Další obětí je Juan Carlos Pastenes (†64), rodilý Chilan, který se do Janova přestěhoval před 30 lety a v Itálii našel lásku i práci šéfkuchaře. V troskách zříceného mostu zahynul s kamarádem Juanem Figuerou (†60) i se svou manželkou Norou.

Měli štěstí jako Čech Martin

Šofér označovaný jako F. L., resp. jeho zelený kamion, který stihl zastavit těsně před zříceným úsekem, se stal jedním ze symbolů neštěstí. „Viděl jsem, jak se přede mnou najednou začala propadat silnice... Spolu se všemi auty, která na ní stála,“ popsal muž, který poté, co vůz zastavil, vystoupil a běžel se schovat do tunelu, z něhož chvíli předtím vyjel. Měl podobné štěstí jako Čech Martin K. (46), který utrpěl četná zranění, ale přežil a brzy by měl být převezen do vlasti. S odřenýma ušima vyvázl i Alessandro Brancatelli. „Přejel jsem most a cítil jsem, jak se chvěje. Podíval jsem se za sebe a viděl, že auta, která jsem před chvílí předjel, mizí v propasti...“

Víte, že...

Po Morandiho mostě ročně přejelo asi 25 a půl milionu aut a objem dopravy na něm se za posledních 30 let zčtyřnásobil.



Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.