10 rad pro výběr domova důchodců | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

čtvrtek 25. dubna 2024

Svátek slaví Marek, zítra Oto

10 rad pro výběr domova důchodců

 (Shutterstock)

Hledáte pro své blízké domov, kde by o ně bylo dobře postaráno, protože péči o ně už nezvládáte, nebo se již sami necítíte na samostatný život a poohlížíte se po zařízení, kde by vám pomohli s každodenními činnostmi, které vám již činí potíže? Vybírejte pečlivě! Nejsou výjimečné případy, kdy je pobyt v takovém zařízení na hranici důstojného života, ba ještě horší. To přece nechcete ani pro sebe, ani pro své blízké… Praktické desatero, jak vybírat takové zařízení, vydalo sdružení Život 90.

1. Zařízení osobně navštivte a zjistěte:

• Jaké jsou podmínky bydlení? Kolik lidí je na jednom pokoji?

• Jaké jsou podmínky pro osobní hygienu?

• Necítíte v zařízení zápach moči, který by svědčil o zanedbávání péče o klienty?

• Mohou mít klienti bezpečně uložené své osobní věci a mít k nim přístup?

• Mají dostatek soukromí?

• Neomezuje někdo klienty v osobní svobodě (např. bezdůvodně zvednuté postranice u postele)?

• Jsou pokoje vybaveny tísňovým tlačítkem, jehož prostřednictvím může být přivolán pracovník? (Vyzkoušejte si tlačítko, jestli někdo přijde.)

• Odpovídá strava zásadám racionální výživy a potřebám dietního stravování?

 

2. Promluvte si s těmi, kteří zde žijí.

• Jak jsou spokojení?

• Klepe personál před vstupem do pokoje?

• Klientům se vyká, či tyká? Jak jsou oslovováni?

• Jednají zaměstnanci s klienty s úctou a respektem?

 

3. Zajímejte se, jak je zajištěn volný čas klientů.

• Jaká je nabídka volnočasových aktivit?

• Docházejí za klienty dobrovolníci, kteří se jim věnují?

• Je součástí zařízení terasa, balkon nebo zahrada, kde mohou klienti trávit čas na čerstvém vzduchu?

• Můžou se volně pohybovat po zařízení i mimo něj?

 

4. Kdo v zařízení pracuje?

• Je zde dostatek personálu? Kolik času denně věnuje klientovi?

• Jsou zastoupeni muži i ženy? Může si klient vybrat, kdo mu pomůže např. s intimní hygienou?

• Mají pracovníci odpovídající kvalifikaci (sociální pracovník, pracovník v sociálních službách, všeobecná sestra)?

 

5. Zjistěte, zda má domov pro seniory svého lékaře.

• Dojíždí lékař pravidelně, má ordinaci poblíž?

 

6. Představte si sebe jako klienta  domova pro seniory v celodenním režimu.

• Máte čas a klid na ranní hygienu?

• S kolika dalšími lidmi se dělíte o toaletu?

• Chodíte-li hůře, můžete se v domově dostat, kam potřebujete (záchod, jídelna, koupelna, společenská místnost)?

• Máte šanci ovlivnit, co budete jíst?

• Můžete přijímat návštěvy v soukromí?

• Můžete telefonovat o samotě?

• Je pro vaši rodinu a přátele zařízení snadno dopravně dostupné?

 

7. Prostudujte si důležité dokumenty.

• Zjistěte, jestli je domov pro seniory v registru poskytovatelů sociálních služeb.

• Seznamte se s provozním řádem. Kdy je noční klid, jak a kdy probíhá stravování?

 

8. Zorientujte se ve financích.

• Máte vyřízený příspěvek na péči, který zvyšuje vaše šance přijetí do domova?

• Prostudujte si ceník služeb zařízení. Za co všechno se platí? U registrovaného poskytovatele platíte maximální částky dle zákona. Za další činnosti (kadeřnice, pedikúra atd.) zaplatíte podle ceníku poskytovatele.

• Zařízení nemá právo podmínit vaše přijetí jakýmkoli finančním darem či příspěvkem.

• Po zaplacení stravy a ubytování v zařízení vám vždy musí zbýt 15 % z vašeho příjmu.

 

9. Ptejte se na názory okolí, známých na sociálním odboru příslušné obce.

• Jakou má zařízení pověst?

• Spolupracuje s jinými organizacemi v okolí?

 

10. Informujte se, jakým způsobem se v zařízení  řeší nespokojenost klientů.

• Je schránka důvěry umístěna na dostupném místě?

Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.