Jak se proměnila Praha a co je stejné? Expozice Království železnic! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

čtvrtek 25. dubna 2024

Svátek slaví Marek, zítra Oto

Jak se proměnila Praha a co je stejné? Expozice Království železnic!

Praha jako na dlani- Království železnic
Praha jako na dlani- Království železnic ( Foto Aha! – Jakub Poláček, Království železnic)

Jak neuvěřitelně se za posledních 170 let proměnila Praha? Například Svatovítská katedrála na Hradě vypadala v roce 1830 úplně jinak, zato jiné části metropole jsou téměř stejné. V čem spočívá největší rozdíl? Samozřejmě v rozloze! Porovnávat současnou a minulou podobu hlavního města můžete na dvou modelech města, které jsou součástí expozice Království železnic.

„Velký model Prahy, který tu můžete vidět, začal vznikat v roce 1980. Hlavnímu městu sloužil při plánování a schvalování nových staveb až do roku 2000, kdy jej nahradil model počítačový,“ vysvětluje Rudolf Pospíšil z Království železnic, kde je model k vidění.

Stavby, které vznikly po roce 2000 tak na modelu chybí. I tak ale na jeho úctyhodných 115,5 metrech čtverečních můžete vidět značnou část Prahy. V reálu odpovídá 11 812 hektarům!

Ukáže povodně
Model doplňuje moderní technika, která návštěvníkům umožňuje promítnout si například, kam až sahala voda při povodních v roce 2002, kudy vedou tunely metra nebo si speciálními kamerami přiblížit jeho jednotlivé části.

Historické město
Jedinečnou možnost srovnávat pak nabízí vedlejší papírový model Prahy. Je inspirován slavným Langweilový modelem, jenž vznikal v letech 1826 až 1837. Tady si mohou návštěvníci prohlédnout, jak vypadalo historické centrum před téměř 200 lety.

Uvidí tu třeba předchozí věže katedrály svatého Víta na Pražském hradě, Vltavu bez náplavek a zpevněných břehů, ale i Karlův most se všemi mosteckými branami, které se prakticky nezměnily. Mnoho významných historických staveb na modelu chybí. Proč? Byly postaveny až mnohem později.

Milovníky modelářství pak nadchnou detaily, s jakými jsou vyvedeny věžičky, tašky na střechách či okna!
K modelům Prahy si můžete odskočit ze sledování vláčků v Království železnic, nebo je můžete navštívit i samostatně.

Dřevo a plexisklo
Velký model Prahy je zhotoven v měřítku 1:1000. Tvoří jej 305 modulů, z nichž každý má rozměr 50 na 62,5 centimetrů. Je zhotoven na vrstevnicovém podkladu, jednotlivé vrstevnice jsou vyřezány z lepenky o síle jednoho milimetru. „Objekty jsou vybroušené z plexiskla a nastříkány bílou barvou,“ dodal Rudolf Pospíšil.

Národní divadlo ještě nestálo
Historická Praha na papírové modelu Prahy vypadá značně odlišně. Aby ne, například Národní divadlo tehdy ještě nestálo! Mnoho na historickém jádru města změnila také tzv. asanace, která probíhala na přelomu 19. a 20. století.

Tehdy bylo mnoho domů v jádru Prahy zdemolováno a nahradila je nová výstavba. V centru zasáhla hlavně Josefov, kde bývalo židovské ghetto. Důvodem byly nevyhovující hygienické podmínky, chybějící kanalizace, ale i potřeba širších ulic pro rozvíjející se město.

Živořící génius
Autor předlohy papírového modelu Prahy Antonín Langweil (†46) se roku 1826 inspiroval papírovým modelem Paříže a začal pracovat na modelu Prahy. Jako knihovní sluha v Klementinu ale neměl financí nazbyt, a tak jeho smělý projekt trpěl. Nakonec zemřel po vleklé nemoci roku 1837 a až po dlouhé době se dočkal slávy. Od roku 1905 byl model stálou součástí expozice Lapidária Národního muzea.

Království železnic
Expozice Království železnic v roce 2009 začínala se třemi modelovými kolejišti. „Je to fantazie modeláře, není to inspirováno žádným skutečným místem,“ vysvětluje Rudolf Pospíšil.

Nyní nabízí i obrovské kolejiště s věrnými modely českých měst a jejich nádraží, doplněných o nepřeberné množství detailů a interaktivních prvků. Ústecký a Karlovarský kraj jsou nejstarší a otevřeny pro veřejnost byly už v roce 2010. Až bude celý model dokončen, bude jeho rozloha přesahovat 1000 metrů čtverečních!

Katedrála se stavěla 585 let
Nejvýraznější změny v historii jedné stavby je možné vidět na katedrále sv. Víta na Pražském hradě. Základní kámen byl položen 21. listopadu 1344, a k dokončení výstavby došlo 12. května 1929, tedy po dlouhých 585 letech.

Pozor, UŽ ZÍTRA jen v Aha! 1 + 1 VSTUPENKA ZDARMA DO KRÁLOVSTVÍ ŽELEZNIC

Pozor, je tu další exkluzivní akce deníku Aha!. Po 1 + 1 vstupenkách na Staroměstskou radnici či do muzeí alchymie a strašidel můžete nyní navštívit unikátní Království železnic v Praze. V zítřejším vydání Aha! najdete speciální kupon. Vystřihněte si ho, kupte si v pokladně Království železnic vstupenku a druhou dětskou dostanete ZDARMA!

Nezapomeňte! UŽ ZÍTRA SI VYSTŘIHNĚTE TAKOVÝTO KUPON!

Na video se můžete podívat zde:

Video se připravuje ...



Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.