V pražském podzemí měla jezdit tramvaj! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

čtvrtek 25. dubna 2024

Svátek slaví Marek, zítra Oto

V pražském podzemí měla jezdit tramvaj!

Metro zastávka Hlavní nádraží.
Metro zastávka Hlavní nádraží. (Foto: Robert Klejch, ČTK, ara)

Je tomu přesně 50 let, kdy se 15. března 1967 začala stavět nejstarší stanice pražského metra Hlavní nádraží. Málokdo ví, že prvních pět měsíců se tam nebudovalo metro, ale zastávka podpovrchové tramvaje?

Přecpané tramvaje na Václavském náměstí a v ulici Na Příkopech, špatná dostupnost k nově budovanému Jižnímu Městu. Z Pankráce do centra jen přes Nuselské údolí – to byly tři hlavní důvody, proč se v 60. letech rozhodlo o budování podpovrchové tramvaje, která měla vést z hlavního nádraží přes Nuselský most na Pankrác. Když se začalo s výstavbou, zjistilo se, že systém metra oddělený od tramvají by byl daleko efektivnější.

„O tom, že se v Praze bude místo podpovrchové tramvaje stavět metro, rozhodla vláda až v srpnu 1967,“ řekl Aha! vedoucí archivu z Dopravního podniku Pavel Fojtík. Rozestavěná zastávka se však už nepředělávala, a proto je na Hlavním nádraží pro pražské metro netypické boční uspořádání nástupišť, které připomíná tramvajovou zastávku. Vozy podpovrchové tramvaje měly mít dveře na pravé straně podobně jako ty běžné.
Do provozu se dostala po sedmi letech 9. května 1974 spolu s prvním úsekem pražského metra mezi tehdejší Sokolovskou (nyní Florenc) a Kačerovem.
Metro lepší tramvaje
„Příznivci metra prosadili podle mne správný názor, aby se stavělo metro. Do podzemního systému by se přenášely poruchy světelné signalizace, běžné i drobné dopravní nehody a podobně. Propočty ukázaly, že výměna cestujících ve stanicích je u tramvají mnohem pomalejší než u metra, kde nástup do vozidla je bezbariérový,“ vysvětlil Pavel Fojtík.
Plány staré 119 let
*1898 – majitel pražského železářství Ladislav Rott navrhl podzemní dráhu.
*1912 – inženýr Bohuslav Vondráček navrhoval postavit podzemní tramvaje z Václavského náměstí k Rudolfinu.
*1926 – byla předložena studie podzemní dráhy, v níž byl poprvé použitý termín »metro«. Linka měla vést z Palmovky na Anděl.
*1939 – bylo zadáno vypracování studie na podzemní tramvaj.
*1941 – byl dokončen projekt tratě z Dejvic na Pankrác, ze Smíchova do Libně a od Výstaviště na Floru.
*1949 – výstavba byla odložena.
*1953 – vláda schválila výstavbu metra; přípravy však byly zastaveny.
*1965 – vláda rozhodla o vybudování podpovrchové tramvaje.

Víte, že...
...57 stanic má pražské metro, je rozdělené do tří linek?
...plánovaná trasa D nejspíš povede přes Hlavní nádraží a vznikne tam další přestupní stanice?



Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.